Svar: Ammestop og putning

8. januar 2014

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mælkepigens mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af, hvad du tænker og hvad I har forsøgt af forskellige ting hos jer :)

Det er rigtig fint, at I har forsøgt at gøre overgangen gradvis og stille og roligt få indført substitut for brystet - i form af f.eks. grød og mælk i køkkenet og en godnathistorie ... men jeres datter er så gammel nu, at hun er meget bevidst om brystet og naturligt kræver det, som hun er vant til at få - og ikke lige acceptere, at du synes amningen om aftenen skal være slut. Du kan ikke med den alder hun har nu, regne med at hun selv siger fra -det er en beslutning som du er nødt til at tage og som naturligt godt kan give lidt gråd og protester, for hun vil ikke være enig.

Derudover fortæller du at hun ofte ammes 2-3 gange - det er ikke kun før putning, men også tidlig morgen og nogle gange i løbet af natten. Det går desværre ikke - hun kan simpelthen ikke forstå, hvorfor hun nogle gange må og andre gange ikke må. Hun kan ikke kende forskel på døgnet, kender ikke klokken og forstår naturligt ikke, hvorfor hun ikke må ammes kl 20, når hun godt må om natten og kl 07...

Og så er der også det problem, at du faktisk selv nyder amningen - du nyder især at amme hende tidlig morgen og har egentlig lyst til at bibeholde denne amning. Som jeg læser dit brev, så ville du egentlig rigtig gerne, hvis denne amning kunne bibeholdes, for du synes det er en dejlig måde I så starter dagen på. Og det er det også, det forstår jeg godt, men det lyder for mig som om at du sender tvetydige signaler - du signalerer at du er glad for amning og gerne vil amme, samtidig med at du også signalere, at du gerne vil stoppe - og det forvirrer naturligt din datter. Hun kan ikke forstå, om I skal stoppe eller ej og hvad du egentlig vil ...

Annonce

... ...

Og ja - derfor tænker jeg, at det er nødvendigt at du stopper helt. Og det vil være rigtig fint at bruge ordet "slut" og gestikulere slut i løbet af dagen. Det er f.eks. når bogen slutter "snip, snap, snude .. slut - der er ikke mere historie", det er når mælkekartonen er tømt - slut, der er ikke mere mælk", der er når maden er spist - "slut der er ikke mere mad" ... Og så overføre dette til brystet, så når hun efterspørger brystet så siger du slut og gestikulerer slut med dine hænder "slut, der er ikke mere, det er slut".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun mærker dette, så bliver hun naturligt frustreret og ked af det. Hun vil ikke være enig med dig i den beslutning, det er et valg som du træffer og det vil hun naturligt protestere over - det kan man godt forstå, for du fjerner jo noget, som er det hun har kendt i længst tid og det som gør hende mest tryg og det er voldsomt svært for hende. Men trygheden sidder jo ikke kun i brysterne - den sidder også i din favn og I din stemme, din varme, din ro og det er derfor umiddelbart en god idé, at det er dig, som tager beslutningen og som stadig er der for hende - så hun får alt det hun plejer at få, så hun stadig får mor, men så hun ikke længere får brystet.

Jeg forestiller mig at hun ville føle det ekstra hårdt, hvis far tog over og du ikke var der, for så fjernes ikke kun brystet men alt det andet, som hun er vant til ... Er det for svært for dig, så må far dog tage over og være der for jeres datter. Hvis han bedre kan rumme hende og de stærke følelser der kommer, så må det være sådan. Det er ikke nogen god idé, hvis du ikke føler dig sikker og egentlig helst vil amme, for så signalerer du dette og hun vil naturligt blive ved med at søge brystet...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år