Svar: Sent ammestop - 20 mdr.

19. oktober 2013

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annas mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

For at svare på dit sidste spørgsmål først - jo der er da masser af fordele ved at amme og ved at amme i længere tid. Hos jer er det f.eks. en fordel, at jeres datter falder trygt og dejligt i søvn hver aften. Hun nyder ammetåren, putter sig, slipper brystet, pludrer med dig, tumler lidt, nusser og falder i søvn - og det er da langt at foretrække frem og gråd i timer og et putteritual der bliver mere en magtkamp end noget der skulle forbindes med en hyggestund...

Og når det så er sagt, så har jeg naturligvis også forståelse for, at du nu føler det er tid til at stoppe amning og at du gerne vil lære din datter at kunne sove uden at være afhængig af dit bryst.

Du kan naturligvis vælge at stoppe amning og forklare hende at det er slut. Ligesom tallerken er tømt for mad eller bogen klappes i og der ikke er mere historie, og du signalerer "slut" med dine hænder imens du siger "slut" - ja så er brystet også slut. Så når hun søger dine bryster og viser tegn til at ville ammes, så kan du signalere og sige "slut". Samtidig kan du så tilbyde hende lidt at drikke, lidt frugt eller lignende, så du ikke overhører hendes behov for væske eller mad.

Og så må du naturligvis holde fast i dette og holde fast i at "der er ikke mere, det er slut" - også selvom hun bliver ked af det og frustreret. Du kan holde om hende, du kan kysse og kramme hende, give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, vise hende at du stadig er der for hende, elsker hende og vil hende - men brystet er slut.

Og I kan naturligvis også vælge at du flytter over til naboen og far tager over, som I har aftalt. Far kan give hende masser af omsorg, nærhed, fysisk kontakt. Hun kan putte sig tæt ind til ham og hun er rigtigt glad for sin far og han for hende, så det vil være rigtig fint, at far tager over. Og når du ikke er der, ja så er amningen udelukket og hun (og I forældre) ...

Annonce

... finder så ud af, at hun godt kan klare sig uden brystet om natten.

Når du så sover hjemme igen, så er det dog stadig vigtigt at du holder fast i at brystet er slut - og du skal være indstillet på og parat til at sige nej - for selvom far og datter sover sammen og hun klarer sig uden brystet en nat eller to, så glemmer hun det højst sandsynligt ikke lige med det samme og det er vel også okay:) Hun vil således godt kunne søge dit bryst, bede om at blive ammet flere gange og hvor du igen og igen skal aflede hende, tilbyde hende noget andet - indtil hun tilsidst glemmer det eller det ikke føles så vigtigt for hende mere.

Hvis jeg skal sætte tid på, så kan der måske godt gå 14 dage, før hun har glemt det helt .. men man siger normalt at efter 3 nætter vil I kunne mærke at hendes efterspørgsel bliver mindre og at hun vil græde/protestere mindre.

Jeg vil anbefale at I tilbyder hende en godnatgrød og en kop lun mælk i køkkenet før hun skal sove, som en fast del af hendes putteritual. Det giver mæthed og minder samtidig lidt om mælken hun er vant til og samtidig sikrer det, at hun ikke vågner og søger brystet fordi hun er sulten/tørstig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Far kan også indføre lidt historielæsning for hende, en ny rutine, som I så kan bibeholde fremover - også selvom mor ikke længere ammer. I kan også forsøge med en sut, som du spørger til - men i første omgang ville jeg prøve at undvære denne - den skal jo også væk på et tidspunkt...

Og ja - jeg vil umiddelbart anbefale at begge amninger fjernes på en gang. Hun kan ikke forholde sig til, hvis hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Det er alt for forvirende for hende og hun vil højst sandsynligt kun blive ekstra ked af det, hvis ikke du stopper helt...

Det er ikke at svigte hende, når far tager over - far er ligeså god og nær omsorgsperson som mor og hun er rigtig glad for sin far :)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop! :)

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder