Svar: Baby 9 uger amning og søvn
14. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Kære fuldtidsammende mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og tak for din fine beskrivelse af jeres forløb :)
Det er rigtig flot at det er lykkedes for dig at amme. Det er godt gået at du har kunne holde gang i din mælkeproduktion, når din dreng ikke havde kræfter til at die hos dig i starten og har fået flaske - og når du også har ammet med brik. Stort klap på skulderen for det :)
Det lyder som om at du har godt med mælk og det lyder også som om at udmalkningen går fint - du malker jo ud og giver din mælk på flaske, så du må have nogenlunde idé om, at du har mælk:) Din dreng har også taget rigtig fint på, hvilket jo også er en god indikator for at du har mælk nok til ham. Det er naturligvis helt okay at du vælger at bibeholde flaske om natten - det fungerer rigtig godt, han sover godt på denne måde og måltidet kan overstås på ca 20 minutter og det lyder som en god prioritering for jer begge :)
I løbet af dage dier han dog længe og det lyder som om at han stort set ligger ved brystet hele tiden... Det er naturligt hårdt i længden og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt flere pauser i amningerne. Dertil kommer, at han lyder til at falde en del i søvn undevejs i amningen og derfor "slatsover" lidt mere eller mindre hele dagen, hvorfor han så ikke tager så lange og gode lure. Du fortæller at han mere eller mindre kun sover 2-3 timer midt på dagen og det er naturligt ikke nok - heller ikke selvom han sover undervejs i amningerne. Det er derfor en rigtig god idé at arbejde på at få kortet amningerne lidt ned, så hans dag bliver inddelt lidt mere i vågne og aktive perioder, hvor han spiser og hvor han derefter så puttes og får en periode, hvor han sover.
Han bør med den alder han har ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen. Det er vigtigt at han hjælpes til at sove - også selvom du ikke umiddelbart synes at han virker træt eller signalere behov for at sove. De fleste spædbørn sover et sted mellem 16-20 timer i døgnet og det varierer, hvor mange lure de tager. Nogle børn sover måske 4 gange i løbet af dagen og sover kortere lure, andre sover to meget lange lure og atter andre har en helt anden rytme.
Med den alder han har, så er du nødt til at være fleksibel omkring hans behov for søvn, men samtidig skal du forsøge at hjælpe ham til at få sovet og stille og roligt få skabt en rytme, hvor dagen som sagt er inddelt i vågne perioder og perioder, hvor han sover. Han bør som sagt ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen, så se på klokken og hvis han har været vågen i et par timer, så skal du give ham mælk ogo så skal han puttes - og har han svært ved dette må du skærme ham, svøbe ham, trille ham osv. for at få ham til at sove :)
må børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man kalder dette for bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor din dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed ses også lige der, hvor han er ved at vågne op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Så han skal altså have mælk, falde helt til ro, være tydeligt fyldt op med mælk i mundvigene, du kan se tegnene på døsighed, at øjnene kører rundt i hovedet, at han ikke kan fokusere, tydeligt er træt - og lige der puttes han. Nogle gange prøver du måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver du at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Andre gange, så putter du ham måske lidt for sent, så han bliver overtræt og af den grund har han så rigtig svært ved at finde ro. Så skal han hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så ofte behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt - alt det, som det lyder som om at du allerede har forsøgt og som lyder rigtigt - men hvor mælk skal indgå som fast ritual.
Det er en rigtig god idé at amme ham af to omgange. Det vil sige starte med at amme ham fra det ene bryst, hjælpe ham med at spise effektivt, forsøge at holde ham igang osv. som du prøver, herefter skifte ham, så han atter vågner lidt op til dåd, så skal du svøbe ham og så skal du lægge ham til brystet igen imens han er svøbt, hvorefter han så bliver puttet. Du må her prøve at vurdere om han skal lægges til samme bryst igen men i en anden stilling, for på den måde at få brystet "tømt" lidt bedre, eller om han skal lægges til modsatte bryst, for at stimulere dette og give ham lidt "tørstslukkende" og "letløbende" mælk før han så skal sove.
Normalt kan og bør man ikke sætte tid på en amning, men det er vigtigt at amningen ikke trækker ud i timer. Det at han spiser ca 20 minutter af en flaske lyder fint og det vil være rigtig godt, hvis han bruger måske 20-30 minutter på brystet, skiftes og så dier lidt igen. Hvorefter han så puttes.
Det er rigtig fint at du nu forsøger at få ham til at die uden suttebrik. Du kan med fordel gøre det, at du starter med brikken, lader ham die med den på, men når mælken løber og brystvorten er trukket godt frem, så prøv at fjerne brikken og hjælp ham med at die direkte på brystet. Det kræver ekstra arbejde at spise med en brik og det kan gøre ham ekstra træt, samtidig med at det kan være sværere for ham at stimulere brystet optimalt.
Du kan også gøre det at du starter med at bruge brystpumpen på brystet, så du får mælken til at løbe og får brystvorten trukket frem - fjerne pumpen og lægger ham til med det samme. På den måde skal han ikke arbejde for at få sat gang i nedløbsrefleksen og bliver således ikke så træt og når samtidig også at få lidt mere mælk på kortere tid, fordi mælken er sat igang med at løbe.
Og så kan du også tale med din læge om at få en syntocinonspray. Det er en næsespray, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor lige før du lægger til. Den hjælper på nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til din dreng og det kan igen gør at han får mere mælk på kortere tid og dermed afkortes amningerne med. Syntocinonspray virker kun hvis der er mælk - men du har jo mælk til ham, så det kunne godt have effekt for jer :)
Jeg går ud fra at han er tjekket og at sutteteknikken er set af sundhedsplejerske? Det er vigtigt, at du sikrer dig at han f.eks. ikke har for kort tungebånd, hvilket kan spille ind på hans evne til at arbejde med brystet og som derfor også kan være årsag til at han dier meget længe. Har du problemer med sår på brystet? Hvis han har for kort tungebånd, vil han ofte have tendens til at die yderligt på brystet og det kan give dig sår og revner...
Når du har ammet ham, så vil det også være en rigtig god idé at erstatte brystet med en sut, så han stadig kan få sit suttebehov dækket. Det er vigtigt at sutten ikke erstatter amning - hans suttelyst skal som udgangspunkt dækkes ved brystet, men han skal ikke være på dit bryst hele tiden, så når han har spist, så må du gerne fjerne brystet og tilbyde en sut i stedet og så putte ham til lur - hvilket du også kan gøre om aftenen og om natten. Altså amme ham, svøbe ham, amme ham igen, give ham sutten og putte ham fra din favn og ned hvor han skal sove.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske