Svar: Flaske og mælk

28. april 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Desværre er barn og forældre ikke altid enige om, hvornår det er passende at stoppe amning og gå over til flaske og jeg er nødt til at sige, at det er ikke altid det lykkes at få barnet til at tage flaske. Jeres datter kan godt være så glad for den ægte vare, at hun kategorisk vil nægte at tage sut eller flaske til sig - og så må det være sådan ...

Det sker dog, at børn nogle gange pludselig accepterer nærmest fra den ene dag til den anden, så I skal bestemt ikke give op. Det kan også sagtens være at hun vil acceptere flasken, når du starter på arbejde og der ikke er mulighed for noget andet, - det er også set før ... :)

Og ellers må hun få mælk af en kop, når hun skal passses. Når hun er 8 måneder gammel vil hun være bedre til at drikke af en kop og hendes behov for mælk og vand må så stilles den vej igennem. Den der skal passe hende i juli må forsøge sig frem, nogle gange lykkes det ved at give flasken i barnevognen, andre gange ved at lægge sig med hende og give hende flasken i dobbeltsengen - og igen, nogle gange lykkes det, fordi ...

Annonce

... hele situationen er anderledes end hun er vant til og så accepterer hun det.

I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger i døgnet ofte være passende og i mange familier ligger disse hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen. Det betyder at hun i løbet af dagen kan drikke vand af en kop og på den måde få dækket et stort del at sit væskebehov, hun kan få ost, lidt tykmælk eller lignende og få kalk den vej igennem og om aftenen og natten kan du så sikre hende den mængde modermælk hun har behov for. Det kan på den måde godt lade sig gøre at amme hende selvom du starter på arbejde og dermed sikre hendes behov.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg synes som du, at det er rigtig ærgerligt, hvis du ikke kan komme med til bryllup på grund af amning og hvis hun har rigtig meget brug for dig og for brystet og bliver helt ulykkelig, så kunne I måske arrangere, at den der skal passe hende er i nærheden med hende, så du kan gå lidt til og fra festen og amme hende, når hun har brug for det, f.eks. inden hun skal sove ... bare en tanke.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far