Svar: Flaske og mælk
28. april 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Desværre er barn og forældre ikke altid enige om, hvornår det er passende at stoppe amning og gå over til flaske og jeg er nødt til at sige, at det er ikke altid det lykkes at få barnet til at tage flaske. Jeres datter kan godt være så glad for den ægte vare, at hun kategorisk vil nægte at tage sut eller flaske til sig - og så må det være sådan ...
Det sker dog, at børn nogle gange pludselig accepterer nærmest fra den ene dag til den anden, så I skal bestemt ikke give op. Det kan også sagtens være at hun vil acceptere flasken, når du starter på arbejde og der ikke er mulighed for noget andet, - det er også set før ... :)
Og ellers må hun få mælk af en kop, når hun skal passses. Når hun er 8 måneder gammel vil hun være bedre til at drikke af en kop og hendes behov for mælk og vand må så stilles den vej igennem. Den der skal passe hende i juli må forsøge sig frem, nogle gange lykkes det ved at give flasken i barnevognen, andre gange ved at lægge sig med hende og give hende flasken i dobbeltsengen - og igen, nogle gange lykkes det, fordi hele situationen er anderledes end hun er vant til og så accepterer hun det.
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger i døgnet ofte være passende og i mange familier ligger disse hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen. Det betyder at hun i løbet af dagen kan drikke vand af en kop og på den måde få dækket et stort del at sit væskebehov, hun kan få ost, lidt tykmælk eller lignende og få kalk den vej igennem og om aftenen og natten kan du så sikre hende den mængde modermælk hun har behov for. Det kan på den måde godt lade sig gøre at amme hende selvom du starter på arbejde og dermed sikre hendes behov.
Jeg synes som du, at det er rigtig ærgerligt, hvis du ikke kan komme med til bryllup på grund af amning og hvis hun har rigtig meget brug for dig og for brystet og bliver helt ulykkelig, så kunne I måske arrangere, at den der skal passe hende er i nærheden med hende, så du kan gå lidt til og fra festen og amme hende, når hun har brug for det, f.eks. inden hun skal sove ... bare en tanke.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske