Svar: Brystbetændelse ved ammestop
26. juli 2011
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Man kan skelne imellem to former for brystbetændelse. Den ene form er det, man kalder for en inflammatorisk brystbetændelse. Det skyldes at en mælkegang er klemt af og der sker en ophobning af mælk som står og presser på inde i brystet uden at kunne komme ud. Det kan også være at mælkekirtlerne er blevet så overfyldte, at der trænger mælk ud i det omkringliggende væv og brystvævet bliver irriteret.
Man ved ikke helt hvorfor denne tilstand opstår, men ofte hænger det sammen med at barnet dier med forkert sutteteknik eller at barnet ikke kommer til brystet, som der egentlig er behov for - hvis man f.eks. forsøger at springe et måltid over eller når man f.eks. stopper med at amme. Det er derfor jeg anbefaler at man normalt forsøger at trappe ned i amning og fjerner en amning af gangen og ikke stopper fra den ene dag til den anden - netop for at mors bryst også kan følge med. Det kan også skyldes at man f.eks. går med en for stram eller for lille BH, evt. en bøjlebh, som klemmer ind på brystet.
Den inflammatoriske brystbetændelse kan ikke behandles med antibiotika, men skal i stedet behandles med varme, massage, lade barnet spise hyppigt, evt. udmalkning osv.
Den anden form for brystbetændelse opstår på grund af bakterier og det vil sige, hvor der er sår eller revner i brystvorten, hvor igennem bakterier trænger ind i brystet. Her er behandlingen den samme med varme, bade, massage, lægge til hyppigt og evt. udmalkning, men her vil man ofte også behandle med antibiotika, som er nødvendigt for at slå bakterierne ihjel.
Det lyder som om at du har haft et sår på brystet, så der har været indgang for bakterier og at du derfor har fået en bakteriel brystbetændelse. Det er her helt korrekt, at du har fået ordineret Dicillin, det skulle meget gerne hjælpe. Det vil stadig også være rigtig godt at behandle med varme, udmalkning (gerne lægge din datter til brystet, hvis hun stadig gerne vil ammes og du ikke er stoppet helt) så brystet kan blive tømt og spændingen forsvinde.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske