Svar: Hvid prik i brystvorten - smerte ved amning
19. maj 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Stort tillykke med den lille pige :)
Der kan være tale om flere ting hos dig. Det kunne være en sutteblære du har eller en suttevabel. Det får nogle kvinder og vablen sidder ofte på spidsen af brystvorten og den vil være hvid, nogle gange gennemsigtig lys. Det ligner en blære eller en vabel og det gør ondt, når barnet tager fat eller hvis man rører ved den.
Den kommer ofte i begyndelse, når amningen skal etableres, mange børn får også en sutteblære på læberne.
Behandlingen af en sutteblære på brystet er observation og ændring af sutteteknik. Det er vigtigt at din datter får mere bryst i munden og ikke glider ud og sutter for yderligt. Det kan hjælpe i en periode, at lægge til i en anden stilling, så hun malker anderledes på brystet.
Der kan også være tale om white spot, eller white bleb. Det er en hvid eller gullig plet, som ligner en talgknop og der er her tale om en tilstoppet hudpore, lidt som en bums. Det er ikke det samme som tilstoppede mælkegange eller en sutteblære.
Nogle gange vil den forsvinde af sig selv, andre gange vil det være en god idé at prikke hul på den. Det kan man gøre med en steril nål, for at få den lille mælkeophobning væk. Ofte vil det være lidt som at trykke en bums og der vil komme en klistret streng ud, og når den er væk, så er der afløb for mælken igen. Det kunne godt lyde som om at det måske er en white spot/bleb du har fået.
Og så kan der også være tale om en infektion i brystet. Man kan få svamp, herpes og andre sygdomme på og i brystet. Det giver dog normalt andre symptomer og også stærkere smerter end du umiddelbart beskriver at have.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :) Glæder mig til at følge dig endnu engang.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske