Svar: Hvid prik i brystvorten - smerte ved amning

19. maj 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Stort tillykke med den lille pige :)

Der kan være tale om flere ting hos dig. Det kunne være en sutteblære du har eller en suttevabel. Det får nogle kvinder og vablen sidder ofte på spidsen af brystvorten og den vil være hvid, nogle gange gennemsigtig lys. Det ligner en blære eller en vabel og det gør ondt, når barnet tager fat eller hvis man rører ved den.

Den kommer ofte i begyndelse, når amningen skal etableres, mange børn får også en sutteblære på læberne.

Behandlingen af en sutteblære på brystet er observation og ændring af sutteteknik. Det er vigtigt at din datter får mere bryst i munden og ikke glider ud og sutter for yderligt. Det kan hjælpe i en periode, at lægge til i en anden stilling, så hun malker anderledes på brystet.

Der kan også være tale om white spot, eller white bleb. Det er en hvid eller gullig plet, som ligner ...

Annonce

... en talgknop og der er her tale om en tilstoppet hudpore, lidt som en bums. Det er ikke det samme som tilstoppede mælkegange eller en sutteblære.

Nogle gange vil den forsvinde af sig selv, andre gange vil det være en god idé at prikke hul på den. Det kan man gøre med en steril nål, for at få den lille mælkeophobning væk. Ofte vil det være lidt som at trykke en bums og der vil komme en klistret streng ud, og når den er væk, så er der afløb for mælken igen. Det kunne godt lyde som om at det måske er en white spot/bleb du har fået.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan der også være tale om en infektion i brystet. Man kan få svamp, herpes og andre sygdomme på og i brystet. Det giver dog normalt andre symptomer og også stærkere smerter end du umiddelbart beskriver at have.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :) Glæder mig til at følge dig endnu engang.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin