Svar: Bog om amning
14. april 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Kristina
Jeg har skrevet bogen "Du bliver en skøn mor" sammen med jordemoder Pia Hern. Det er en bog, du kan bruge som forberedelse til fødslen og til den første tid som nybagt mor med et lille barn. Du kan i bogens del 2. som jeg har skrevet også læse om amning, barnets vej til brystet, observationer osv. og det kan give dig lidt forberedelse til det ammeforløb du gerne vil have forløber så godt som muligt.
Derudover finder du i min bogguide under 'kost og ernæring' 2 bøger om amning, som måske er noget for dig. Den ene hedder "Alt om amning" og den anden hedder "Amning - få en god start". Du kan som sagt læse om dem i bogguide :)
Alle bøger kan også lånes på biblioteket :)
Med hensyn til kost, diæt og graviditet, så synes jeg at du skal bede din læge eller din jordemoder om en henvisning til en diætist, som kan lave en kostplan, der vil være rigtig god for dig at følge. Det vil være super godt for dig, at få en snak med en diætist som kan lytte til hvad madvaner du har, hvad du kan lide af mad og hvad du helst ikke vil undvære, hvad du kan erstatte forskelligt med osv. så du gør det bedste for dig selv og for dit ufødte barn.
Light produkter er generelt meget diskuterede og man skal naturligvis tænke sig om. Det du indtager vil altid i en vis mængde blive overført til dit barn og et lille barn i maven tåler ikke ret meget ... Det er ikke nødvendigvis godt bare at udskifte alt sukker med kunstige sødestoffer - i stedet burde du få din sukkertrang stillet ved at få sammensat din kost korrekt, spise mere frisk frugt, nødder, bær osv. ...
Men den bedste til at rådgive dig er som sagt en diætist og jeg synes du skal bede din læge eller jordmoder om en henvisning.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske