Svar: Kolik eller ...

16. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Det lyder ikke som om at din dreng har kolik. Børn med kolik græder rigtig meget og du beskriver ikke en dreng der græder meget, men derimod en dreng, som lyder til at have rigtig meget uro i maven og svært ved at nedbryde maden.

Det kan sagtens handle om at han er født lidt før tid og derfor har lidt umodne tarme og der er desværre ikke så meget at gøre ved det, andet end at vente på at tarmene modnes og her hjælper kun tiden ...

Det kan dog have betydning hvordan du ammer, altså hvilke ammestillinger du bruger og det er vigtigt at du sørger for at din dreng spise længe og effektivt på et bryst inden du lægger ham til modsatte bryst.

Det kan hjælpe at amme ham, hvor han sidder lidt mere op, så han sidder foran brystet eller halvt ligger/ halvt sidder ud under din ene arm, det der også kaldes tvillingestilling.

Det er sådan at din mælk består af flere dele, første del af mælken er mere vandholdig og tørstslukkende, den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven. Det betyder at hvis han dier kortvarigt på hvert bryst, så får han forholdsvis tynd mælk i maven og dermed mere uro. Derfor er det vigtigt at du sikrer dig at han kommer godt i bund inden du tilbyder modsatte bryst.

Det kan være en god idé at du f.eks. starter med at amme i den traditionelle stilling og når han så slipper og bliver irriteret på brystet, så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Først derefter kan du så skifte ham og pludre lidt med ham osv. og inden han skal sove, så kan han få toppen fra modsatte side, hvis han viser behov.

Alternativt skal du som nu, starte med at amme ham, skifte ham og så supplere med mme på flaske, så du er sikker på at han har fået mælk nok og er mæt nok.

Du skal også overveje om du spiser eller drikker noget, der påvirker din ...

Annonce

... mælk. Nogle kvinder oplever at indtag af f.eks. kaffe, cola, jordbær, løg, kål af forskellige slags påvirker barnets mave gennem mælken. Prøv derfor at gennemtænke, hvad du evt. spiser til frokost og om eftermiddagen, siden din dreng måske reagerer med mavekneb efter kl. 17 ...

Ryger du? Man ved at nikotin nedsætter nedløbsrefleksen og mindsker mængden af mælk og det gør at mælken for det første ikke løber så hurtigt til barnet og gør også at der ikke er helt mælk nok til barnet. Det kan derfor også spille ind, hvis du ryger og gøre at han generelt virker mere urolig og har svært ved at finde ro ved brystet.

Du skal også lægge mærke til hans afføring, det er vigtigt at hans mave fungerer og går der lang tid imellem afføringerne, så vil det være rigtig godt at give ham laktulose, så maven bliver holdt igang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skriver at han gylper enormt meget og jeg tænker at din dreng måske har lidt problemer med løs mavemund og derfor svært ved at holde mave i sig. Hvis han har problemer med dette, så kan det hjælpe at skifte til den erstatning der hedder Enfamil A.R. og det købes på apoteket ligesom Nutramigen som I bruger nu.

Vælger du at erstatte en amning med flaske, så er det naturligvis helt fint - det kan du også gøre og så se om det kan give ham mere ro. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at du indtager din tablet Efexor lige efter du har ammet om aftenen og inden han således må forventes (i hvert fald på sigt) at have sin længste søvnperiode.

Det er vigtigt at du hjælper hans mave med at blive holdt godt igang. Cykle med hans ben, tryk ham under fødderne, bøj og stræk hans ben osv. Giv ham også et lunt bad, det lidt lune vand kan få ham til at slappe af i kroppen og dermed også i maven og i tarmene.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor