Brev:
Hår angst ...
13. juni 2023
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hår angst ...
Kære Helen.
Her kommer et virkelig mærkeligt spørgsmål:
Vi har en dejlig dreng på 3,5 år, som har så længe vi kan huske, været ked af at få vasket hår, og egentlig også få det klippet. Han havde som barn utrolig meget arp og samtidig langt kraftigt hår og det har været en længere proces at komme det til livs.
Frygten for at blive klippet og få vasket hår, er nu eskaleret det seneste år. Vi har flere gange forsøgt at få ham til frisør og gjort meget ud af at gøre det til en hyggelig tur, Vi har også forsøgt at lokke med diverse godter og gaver. Men han går fuldstændig i panik når nogen eller os forsøger at klippe håret. Vi har endvidere også forsøgt med snakke og forklaringer, på et helt rolig plan, men det trækker ud og resultatet er det samme.
Når vi skal vaske hans hår, ja det føles næsten som er overgreb - og siger ikke kun dette som en “pylre mor” også flere i vores familie anerkender problemstillingen. Så hvad stiller vi op? Jeg er godt klar over det ikke er verdens største problem, men det gør mig ked af at han f.eks. Gerne vil med i svømmehal, men så snart han kommer i tanke om at man skal have vasket hår, så bakker han ud.
Mon du har nogle guldkorn eller skal vi se tiden an….
Kærlig hilsen
Mor