Vil ikke spise, vil ikke have skiftet ble

1. juni 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vil ikke spise, vil ikke have skiftet ble

Hej Helen

Lige pludselig begyndte vores lille pige på 18 måneder, at blive meget morglad. Det er kun mor der dur, og når hun skal afleveres i vuggestuen, er hun begyndt at græde lige så meget som i indkøringsperioden. Jeg tænker det her er en fase, hvor hun bare har brug for lidt ekstra kys, nus og tæthed.

Men det vi ikke forstår er, at hun ikke gider spise ved bordet. Vi laver noget mad vi ved hun godt kan lide, vi andre spiser samtidigt med hende, der er god stemning, men hun gider simpelthen ...

Annonce

... ikke spise! Hverken morgenmad, mellemmåltider eller aftensmad. I vuggestuen spiser hun helt fint. Jeg har forsøgt at sætte hende hos mig, og så spiser hun lidt, men ikke meget. Vi har en oplevelse af at hun meget hellere vil lege med maden end at spise den. Hun er ellers meget madglad.

Vi er helt klar inde i en periode, hvor hun gerne vil være mere selvstændig og sige nej til alt.

Er alt det her normalt? Jeg får særligt ondt i maven over det med maden.

De bedste hilsner,
En lidt bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder