Pludselig bange for nye steder

27. september 2021

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Pludselig bange for nye steder

Hej Helen.

Jeg har tidligere benyttet mig af dine gode råd, da min datter var spæd, men nu har jeg brug for dem igen :)

Min datter på 22 måneder er begyndt at blive bange når vi skal nogle steder hen. Hun bliver hjemmepasset af mig. Hun har alle dage været en reserveret pige over for fremmede, tildels bange. Hvis vi fx er ude og handle, og der er en fremmed der henvender sig til hende, bliver hun som oftest ked af det. Hun har dog altid nydt at komme ud, og se nye steder, og fundet det meget spændende.

Det har dog ændret sig indenfor de seneste par uger. For at komme med et par konkrete eksempler: I weekenden var vi til fødselsdag hos noget familie, hvor vi har været flere gange før. Lige da vi træder ind af døren går hun nærmest i panik. Hun vrider sig i armene på mig, græder og siger ud ud ud.. Da vi havde været der noget tid lykkedes det dog at få ro på hende, og hun hyggede sig resten af tiden vi var der. Et andet eksempel kunne være, som den anden dag vi skulle en tur i fætter br. Vi havde snakket om det hjemmefra, og hun snakkede også om det på vejen derhen, at hun skulle se på dukker, og hoppe på deres trampolin. Det samme sker så lige i det vi træder ind af døren. Hun bliver helt panisk, siger ud ud ud og løber ud igen. ...

Annonce

... Efter vi havde kigget lidt på tingene i vinduet, og snakket lidt, lykkedes det dog at komme ind i butikken.

Det her var bare et par eksempler, da det er en generel reaktion lige for tiden. Nogle gange lykkedes det vi skal, andre gange må vi simpelthen droppe det, og køre hjem igen. Jeg ved simpelthen ikke hvorfor hun pludselig er begyndt at reagere sådan. Der er intet sket i vores liv af ændringer eller andet.

Jeg er også meget i tvivl om hvordan jeg skal takle det? Skal jeg acceptere at hun ikke har lyst til at skal så meget ud for tiden, eller skal jeg bare blive ved med at prøve?

Derudover vil hun heller ikke sove til middag i den her tid. Vi står op kl 7 om morgenen, og putter hende kl 13, hvor hun er meget træt. Men ligeså snart hun er ved at falde i søvn, bliver hun ked af det og siger op op op, og rejser sig op. Hvis man bliver ved med at prøve ender det med hysterisk gråd, indtil vi må droppe det. Hun er derfor noget træt i løbet af eftermiddagen og aftenen.

Hun klarer det til trods for det godt, er er for det meste i godt humør. Jeg vil dog rigtig gerne have hende til at sove til middag igen, da jeg jo kan mærke at hun mangler den lur i løbet af dagen.

Glæder mig til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor