Temperament og søvnvaner

15. juni 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Temperament og søvnvaner

Hej Helen :-)

Nu er vores datter blevet 15 måneder og jeg har nogle spørgsmål i forhold til søvn og hendes temperament. For at beskrive vores datter, så er hun jo den skønneste lille pige. Legeglad, nysgerrig charmerende, men rummer store følelser som vrede og jalousi. Hun har enorm meget behov for kontakt, nærhed og omsorg. Som hun får i store mængder.

Med hensyn til hendes temperament, så kan hun virkelig blive vred, når hun ikke får hvad hun peger på (normalt plejer vi nu at lade hende lege med det meste, men nogle gange handler det om farlige genstande, for varmt mad som vi ikke vil give hende, at morgenmaden går for langsomt, at hun ikke må tage mine briller og lege med dem, osv osv..). Hun smider sig på gulvet, skriger og slår nogengange hovedet ind i ting, hvis vi ikke når at stoppe hende. Det sker 2-3 gange i løbet af en almindelig hverdag, altså inden kl. 8.00 og efter kl. 16.00, så det er uden de gange hun er i vuggestuen.

Skrige og grædeturene kan vare op til 30 min til 1 time. I går aftes græd hun 1 time og faldt i søvn i armene af mig, da hun var så udmattet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har svært ved at aflede hende med noget andet, da hun blot skriger og kaster rundt med ting og for det meste sidder jeg blot på gulvet med hende og krammer hende og forsøger at ...

Annonce

... snakke hende til ro. Men det er bare så trættende, da det er hver evig eneste dag. Og jeg er virkelig usikker på, om jeg gør det rigtigt. Hun har altid været temperamentsfuld og mange gange er jeg gået hjem med hende fra aktiviteter, mødregruppe, barselsture fordi hun bare har været så ked af det.

Det med hendes søvn er.. at hun har aldrig sovet særlig godt. Da hun var helt lille vågnede hun hver anden time i en lang periode og sov heller ikke særlig godt om dagen, da hun powernappede dagen lang. Da hun har haft meget brug for omsorg og nærhed, så har jeg altid ligget tæt med hende inden hun skulle sove om aftenen, for herefter at lade hende sove videre i egen seng. Jeg har forsøgt med at ligge hende i seng vågen, efter alle godnat-ritualer, så hun kunne falde i søvn selv.. men da hun er så temperamentsfuld har jeg bare opgivet hver gang, da hun bare bliver SÅ ked af det. Så det ender med, at jeg ligger der til hun falder i søvn.

Men jeg kunne godt tænke mig, at hun selv skulle falde i søvn om aftenen og vil høre, hvordan man griber det an i den alder uden gråd? En handle og tidsplan? Har forsøgt selv, men opgivet da hun bliver så ked af det med det samme. For hun når slet ikke i fasen, hvor hun starter med at brokke sig lidt / kalde.. det går for det meste blot fra 1-100.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.