Kurver - måling af børn

24. februar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kurver - måling af børn

Hej Helen.

Jeg skriver til dig i håb om at du kan give mig lidt forståelse for hvordan kurver hos børn fungerer, hvor tit og ofte de må lægge lidt over og lidt under den kurve de har, og om de må ændre kurve i takt med sygdom, udvikling og andet.

Vi fik fint beskrevet at når vores datter nåede 1 års alderen, skal hun ikke tredoble hendes vægt mere, og derfor vil hun nok spise mindre fremadrettet end hun har gjort det første år.

Vores datter hr fuldt gennemsnitskurven til hun blev omkring 5 mdr., hvor hun steg én kurve og lå der til hun var omkring 7 mdr.

I takt med at hun begyndte og måtte få mere og mere familiemad ved 9 månedersalderen, blev hun mere interesseret i mad, og steg her yderligere 1,5 kurve. Hun har lægget mere eller mindre stille i vægt siden hun var 10 mdr. (Hun har dog også ...

Annonce

... været meget syg med ørene, fået lagt dræn 2 gange, startet i dagpleje, og vi har måtte lave lidt anderledes ting for at gøre det hyggeligt for hende at spise, bl.a. gået en tur i barnevognen og hun har fået mad der)

Hun vejede 3 kg. og 150 gr. da hun blev født og var 51 lang. Hun vejer nu 10 kg. og 700 gr. og er 73 lang.

Her til mine spørgsmål:

- Må hun gerne lægge stille i vægt en periode?

- Er det okay at hun er steget på kurven?

- Er det okay, hvis hun laver en ny kurve omkring 1 års alderen, da hun ikke skal vokse og tage på i samme omfang mere?

Hvis hun vejer for meget eller hendes vægtkurve ikke må være så høj, vil lægen så tale med os omkring hvad vi kan gøre anderledes?

Jeg håber at du kan give mig en forklaring på hvordan det hænger sammen (:

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!