Brev:
Kurver - måling af børn
24. februar 2021
Alder:
11 mdr.
Kurver - måling af børn
Hej Helen.
Jeg skriver til dig i håb om at du kan give mig lidt forståelse for hvordan kurver hos børn fungerer, hvor tit og ofte de må lægge lidt over og lidt under den kurve de har, og om de må ændre kurve i takt med sygdom, udvikling og andet.
Vi fik fint beskrevet at når vores datter nåede 1 års alderen, skal hun ikke tredoble hendes vægt mere, og derfor vil hun nok spise mindre fremadrettet end hun har gjort det første år.
Vores datter hr fuldt gennemsnitskurven til hun blev omkring 5 mdr., hvor hun steg én kurve og lå der til hun var omkring 7 mdr.
I takt med at hun begyndte og måtte få mere og mere familiemad ved 9 månedersalderen, blev hun mere interesseret i mad, og steg her yderligere 1,5 kurve. Hun har lægget mere eller mindre stille i vægt siden hun var 10 mdr. (Hun har dog også været meget syg med ørene, fået lagt dræn 2 gange, startet i dagpleje, og vi har måtte lave lidt anderledes ting for at gøre det hyggeligt for hende at spise, bl.a. gået en tur i barnevognen og hun har fået mad der)
Hun vejede 3 kg. og 150 gr. da hun blev født og var 51 lang. Hun vejer nu 10 kg. og 700 gr. og er 73 lang.
Her til mine spørgsmål:
- Må hun gerne lægge stille i vægt en periode?
- Er det okay at hun er steget på kurven?
- Er det okay, hvis hun laver en ny kurve omkring 1 års alderen, da hun ikke skal vokse og tage på i samme omfang mere?
Hvis hun vejer for meget eller hendes vægtkurve ikke må være så høj, vil lægen så tale med os omkring hvad vi kan gøre anderledes?
Jeg håber at du kan give mig en forklaring på hvordan det hænger sammen (:
Med venlig hilsen
Mor