Pylret og temperamentsfuld 15 mdr

23. april 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Pylret og temperamentsfuld 15 mdr

Kære Helen,

Jeg skriver til dig i håb om at få nogle gode fif.

Jeg har en dreng på 15 måneder, som har et gevaldigt temperament. Han har nogle voldsomme humørskift ud af det blå og "brokker" konstant. Jeg har rigtig svært ved at finde ud af hvordan jeg bedst tackler situationen, og kan mærke at det går mig på nerverne med den konstante utilfredshed. Tit er det som hjælper bedst hvis jeg går rundt med ham på arm, men min ryg holder snart ikke til det mere - han er ved at være tung og med en ny graviditet på vej er det bare op ad bakke. Jeg har prøvet at aflede ham, men føler selv at det "symptombehandling", og virker også kun midlertidigt. Det går mig virkelig på, for jeg kan mærke at jeg begynder at miste glæden ved, fx at hente ham tidligt de dage jeg får tidligt fri, fordi jeg ved at der er utilfredshed hele eftermiddagen.

Han har gået i vuggestue fra han var 12 måneder, og er rigtig glad for det. Nogle gange har han dage deroppe hvor lunten ikke er så lang, men som regel har han haft en god dag når vi henter ham. Problemerne starter så snart vi er hjemme. Hver eftermiddag, og ofte også om morgenen. Han sover en middagslur på 2-3 timer i vuggestuen, ca fra 11 eller 11.30. Vi plejer at putte ham ved 19 eller 19.30 tiden under stor protest og putningen tager ofte 45-60 minutter. Dette er også et af de punkter jeg er ved at blive sindssyg over. Heldigvis kan faderen som regel tage denne tjans, men som studerende der gerne skal have læst lidt om aftenen længes jeg virkelig efter nogle råd til hvordan vi kan få putningen til at glide bedre (lad os tage dette som ...

Annonce

... spørgsmål 2).

Han får tilbudt måltider jævnligt i løbet af dagen, men har aldrig (heller ikke med amning, flaske, grød) været den store spiser. Han får havregrød med smør til morgenmad kl 6.15 (vågner 5.45 eller 6 som regel). Kl 9 får han frugt og brød. kl ca 11 får han rugbrød med pålæg eller varm mad i vuggestuen. Kl 14 får han som regel brød, muffin, pøleshorn el.lign. Kl 15.30 får han tilbudt frugt eller grød. Kl 17 får han aftensmad og kl ca 18.30 får han tilbudt aftengrød (fordi han tit ikke spiser meget til aften). Han har i lang tid nu været ekstra pylret og "brokkende" når jeg (mor) er til stede. Kan godt hygge sig alene når han er med far, men så snart han ser mig begynder pylren.

Så jeg savner råd til følgende:

1) Hvordan håndterer jeg hans dårlige humør og mange mange grædeturer (tilsyneladende ud af det blå), så han ved jeg er der for ham og selvfølgelig accepterer ham, selvom han ikke er i godt humør, men uden at slide mig selv helt op med dårlige løft. Og har du fif til hvordan jeg kan bevare tålmodigheden når det fortsætter i hvad der virker som evigheder? Jeg savner at kunne bevare glæden ved at være sammen med min søn.

2) Er det muligt at lære en dreng på 15 måneder at falde i søvn selv, således at vi efter at have sunget godnatsang og hygget ved tremmesengen kan sige godnat og gå ud, og han så selv falder i søvn (formentlig efter at have tonset lidt rundt i sengen), og i så fald, hvordan kan vi øve det på en respektfuld og gavnlig måde (og ikke som mange gør på "godnat og sov godt-metoden").

Jeg ser meget frem til dit svar!

Med venlig hilsen
H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39