Brev:
Pylret og temperamentsfuld 15 mdr
23. april 2016
Alder:
15 mdr.
Pylret og temperamentsfuld 15 mdr
Kære Helen,
Jeg skriver til dig i håb om at få nogle gode fif.
Jeg har en dreng på 15 måneder, som har et gevaldigt temperament. Han har nogle voldsomme humørskift ud af det blå og "brokker" konstant. Jeg har rigtig svært ved at finde ud af hvordan jeg bedst tackler situationen, og kan mærke at det går mig på nerverne med den konstante utilfredshed. Tit er det som hjælper bedst hvis jeg går rundt med ham på arm, men min ryg holder snart ikke til det mere - han er ved at være tung og med en ny graviditet på vej er det bare op ad bakke. Jeg har prøvet at aflede ham, men føler selv at det "symptombehandling", og virker også kun midlertidigt. Det går mig virkelig på, for jeg kan mærke at jeg begynder at miste glæden ved, fx at hente ham tidligt de dage jeg får tidligt fri, fordi jeg ved at der er utilfredshed hele eftermiddagen.
Han har gået i vuggestue fra han var 12 måneder, og er rigtig glad for det. Nogle gange har han dage deroppe hvor lunten ikke er så lang, men som regel har han haft en god dag når vi henter ham. Problemerne starter så snart vi er hjemme. Hver eftermiddag, og ofte også om morgenen. Han sover en middagslur på 2-3 timer i vuggestuen, ca fra 11 eller 11.30. Vi plejer at putte ham ved 19 eller 19.30 tiden under stor protest og putningen tager ofte 45-60 minutter. Dette er også et af de punkter jeg er ved at blive sindssyg over. Heldigvis kan faderen som regel tage denne tjans, men som studerende der gerne skal have læst lidt om aftenen længes jeg virkelig efter nogle råd til hvordan vi kan få putningen til at glide bedre (lad os tage dette som spørgsmål 2).
Han får tilbudt måltider jævnligt i løbet af dagen, men har aldrig (heller ikke med amning, flaske, grød) været den store spiser. Han får havregrød med smør til morgenmad kl 6.15 (vågner 5.45 eller 6 som regel). Kl 9 får han frugt og brød. kl ca 11 får han rugbrød med pålæg eller varm mad i vuggestuen. Kl 14 får han som regel brød, muffin, pøleshorn el.lign. Kl 15.30 får han tilbudt frugt eller grød. Kl 17 får han aftensmad og kl ca 18.30 får han tilbudt aftengrød (fordi han tit ikke spiser meget til aften). Han har i lang tid nu været ekstra pylret og "brokkende" når jeg (mor) er til stede. Kan godt hygge sig alene når han er med far, men så snart han ser mig begynder pylren.
Så jeg savner råd til følgende:
1) Hvordan håndterer jeg hans dårlige humør og mange mange grædeturer (tilsyneladende ud af det blå), så han ved jeg er der for ham og selvfølgelig accepterer ham, selvom han ikke er i godt humør, men uden at slide mig selv helt op med dårlige løft. Og har du fif til hvordan jeg kan bevare tålmodigheden når det fortsætter i hvad der virker som evigheder? Jeg savner at kunne bevare glæden ved at være sammen med min søn.
2) Er det muligt at lære en dreng på 15 måneder at falde i søvn selv, således at vi efter at have sunget godnatsang og hygget ved tremmesengen kan sige godnat og gå ud, og han så selv falder i søvn (formentlig efter at have tonset lidt rundt i sengen), og i så fald, hvordan kan vi øve det på en respektfuld og gavnlig måde (og ikke som mange gør på "godnat og sov godt-metoden").
Jeg ser meget frem til dit svar!
Med venlig hilsen
H