Brev:
Udviklingsspring omkring 2 års alderen?
11. oktober 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Udviklingsspring omkring 2 års alderen?
Kære Helen.
Vores dreng er nu 2 år og 1½ måned gammel, og jeg synes, at der sker rigtig meget med ham, og at der har gjort det siden i sommers (dvs. de sidste ca. 3 måneder).
Der er fuld fart på udviklingen – han er begyndt at køre på 3-hjulet cykel, øver sig i at stå på ét ben og slå kolbøtter, øver sig i at tage sit eget tøj på, snakker i hele sætninger (”Mor drikker også mælk” / ”Jeg vil også gerne prøve noget” …) osv. Men siden i sommers har han også været helt ekstremt morsyg (bryder mig egentligt ikke om ordet, men i mangel af bedre…). Det bølger lidt i perioder, men typisk vil han helst have mig til at gøre det meste, og der er mange ting, som far ikke må. Han har også brug for hele tiden at vide, hvor jeg er i huset og kan have svært ved at acceptere, hvis jeg skal foretage mig noget andet end at være sammen med ham (såsom at gå i bad el.lign., også selvom far tager over, når det er).
Jeg må ikke holde andre babyer eller sidde med andre børn på skødet – så bliver han frygteligt ulykkelig og græder som pisket. Om morgenen kigger han også tit på mig og siger ”Mor ikke arbejde!”… Han er desuden også begyndt at sove noget mere uroligt igen – slet ikke a la tidligere tilstande, som jeg før har skrevet til dig om – men med nogle opvågninger i løbet af natten, hvor han er ked af det, kalder på mig og først falder til ro, når han kommer over til mig.
Vi var desuden kommet ind i rigtig god rytme med, at han faldt i søvn i sin egen seng med os siddende ved siden af sig, men pludseligt næsten fra den ene dag til den anden i sommers blev han ked af det, når han blev lagt i sin egen seng. Nu er putningen blevet sådan, at han starter med at sidde hos den af os, som putter, mens vi synger lidt o.lign. og derefter lægger vi os ned sammen i vores seng, indtil han sover (i starten føltes det næsten som om, at han ville kravle ind i maven på mig igen, hvis han kunne).
Det skal siges, at han også har været syg med forkølelse og hoste af nogle omgange, efter det er blevet efterår, og at han skiftede institution for et par måneder siden, så noget af det kan måske også påvirke søvn og tryghedsbehov. Hans reaktioner begyndte dog inden institutionsskiftet, og indkøringen er i øvrigt gået over al forventning… Han græd den første uges tid, vi afleverede ham, men han har fra start spist og sovet godt derovre, og vi har forsøgt de første ca. 5 uger at give ham så korte dage som muligt (max fra 9-15). Nu har en af pædagogerne dog kommenteret, at hun synes, at han virker træt, gaber meget og nogle gange er uoplagt, og at han måske mangler nogle vitaminer (?) – men ellers virker glad + spiser og sover…
Jeg kan også mærke, at vores dreng virker lidt brugt nogle gange, men har hele tiden tænkt, at det enten skyldtes forkølelse, forstyrret søvn og/eller udviklingsspring… Jeg skriver derfor til dig for at høre, om der typisk ligger endnu et udviklingsspring omkring 2 års alderen? Og hvad plejer det i så fald at handle om? Og er det normalt, at det varer flere måneder, hvis det er det, det handler om?
Glæder mig til at høre fra dig!
Kærlig hilsen
M.