Udviklingsspring omkring 2 års alderen?

11. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Udviklingsspring omkring 2 års alderen?

Kære Helen.

Vores dreng er nu 2 år og 1½ måned gammel, og jeg synes, at der sker rigtig meget med ham, og at der har gjort det siden i sommers (dvs. de sidste ca. 3 måneder).

Der er fuld fart på udviklingen – han er begyndt at køre på 3-hjulet cykel, øver sig i at stå på ét ben og slå kolbøtter, øver sig i at tage sit eget tøj på, snakker i hele sætninger (”Mor drikker også mælk” / ”Jeg vil også gerne prøve noget” …) osv. Men siden i sommers har han også været helt ekstremt morsyg (bryder mig egentligt ikke om ordet, men i mangel af bedre…). Det bølger lidt i perioder, men typisk vil han helst have mig til at gøre det meste, og der er mange ting, som far ikke må. Han har også brug for hele tiden at vide, hvor jeg er i huset og kan have svært ved at acceptere, hvis jeg skal foretage mig noget andet end at være sammen med ham (såsom at gå i bad el.lign., også selvom far tager over, når det er).

Jeg må ikke holde andre babyer eller sidde med andre børn på skødet – så bliver han frygteligt ulykkelig og græder som pisket. Om morgenen kigger han også tit på mig og siger ”Mor ikke arbejde!”… Han er desuden også begyndt at sove noget mere uroligt igen – slet ikke a la tidligere tilstande, som jeg før har skrevet til dig om – men med nogle opvågninger i løbet af natten, hvor han er ked af det, kalder på mig og først falder til ro, når han kommer over til mig.

Vi var desuden kommet ind i rigtig god rytme med, at han faldt i søvn i sin egen seng med os siddende ved siden af sig, men pludseligt næsten fra den ene dag til ...

Annonce

... den anden i sommers blev han ked af det, når han blev lagt i sin egen seng. Nu er putningen blevet sådan, at han starter med at sidde hos den af os, som putter, mens vi synger lidt o.lign. og derefter lægger vi os ned sammen i vores seng, indtil han sover (i starten føltes det næsten som om, at han ville kravle ind i maven på mig igen, hvis han kunne).

Det skal siges, at han også har været syg med forkølelse og hoste af nogle omgange, efter det er blevet efterår, og at han skiftede institution for et par måneder siden, så noget af det kan måske også påvirke søvn og tryghedsbehov. Hans reaktioner begyndte dog inden institutionsskiftet, og indkøringen er i øvrigt gået over al forventning… Han græd den første uges tid, vi afleverede ham, men han har fra start spist og sovet godt derovre, og vi har forsøgt de første ca. 5 uger at give ham så korte dage som muligt (max fra 9-15). Nu har en af pædagogerne dog kommenteret, at hun synes, at han virker træt, gaber meget og nogle gange er uoplagt, og at han måske mangler nogle vitaminer (?) – men ellers virker glad + spiser og sover…

Jeg kan også mærke, at vores dreng virker lidt brugt nogle gange, men har hele tiden tænkt, at det enten skyldtes forkølelse, forstyrret søvn og/eller udviklingsspring… Jeg skriver derfor til dig for at høre, om der typisk ligger endnu et udviklingsspring omkring 2 års alderen? Og hvad plejer det i så fald at handle om? Og er det normalt, at det varer flere måneder, hvis det er det, det handler om?

Glæder mig til at høre fra dig!

Kærlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.