Brev:
Kravle før man kan gå?
28. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Kravle før man kan gå?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. vores søn på ni mdr. og hans motoriske udvikling.
Jeg har hørt at det kan have konsekvenser både i fht. indlæring og den videre motoriske udvikling, når børn ikke kravler før de kan gå. Er det rigtigt? Eller er det en myte?
Vores søn kan sætte sig op fra liggende til siddende stilling, hvilket resulterer i, at han sætter sig op, hver gang han bliver lagt på gulvet. Hvis jeg ligger ham på maven og sætter mig et stykke fra ham og motiverer ham til at komme hen til mig, kan han komme hen af gulvet ved at hive sig frem med armene. Det går meget langsomt og det er under stor protest.
Han er begyndt at rejse sig op af ting og tage et par skridt ud i rummet, hvorefter han bumper ned på numsen, så det virker til at han er i gang med at øve sig i at gå. Han er meget mere motiveret for at rejse sig op end i at kravle, så det bliver nemt det han primært øver sig i. Jeg er så blevet bekymret for, hvor vigtigt det er, at han kravler inden han går.
Det skal siges at han har haft og har stadig problemer med væske og tryk i ørerne, så måske er det derfor han ikke bryder sig om at ligge ned. Han protesterer nemlig ligemeget om vi ligger ham på ryg eller mave.
Vi er i forløb hos ørelæge, så forhåbentligt går det snart over, for det er bare så synd for ham :'(