Brev:
Taleproblemer
24. juli 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Taleproblemer
Hej
Jeg har en datter på 3½ år som har problemer med sin tale. Hun kan kun sige få ord, og det er kun ord som min mand og jeg kan forstå, folk udefra kan ikke forstå det .. det kommer ikke hele sætninger ud af hende, kun ord det er meget svære at forstå som sagt.
Hun fik briller som 1½ årig fordi hun skeler og er langsynet (+5) .
Både lægen og børnehaven har sagt at "det kommer nok", vi her tror at hun forstår alt hvad vi siger mere eller mindre, og hun har været til ørespecialist da hun var 2 år, og der fik vi at vide at hun hørte fint, vi har dog bestilt tid igen, da vi har hørt om vand i ørerne. Men hun hører os jo som sagt fint nok, så vi er lidt i tvivl, hvad vi nu skal stille op?
Vi er flyttet til Sverige for 7 måneder siden og hun går da i svensk børnehave nu (gik 3 måneder i Danmark inden skiftet), og der siger de at hun render rundt og "hygger" sig , hun leger, og er glad altid, MEN hun siger intet! .. Det virker de dog ikke bekymret for, da det er "normalt", når der er et nyt sprog at lære. Men hun forstår dem ok.
Når hun er hjemme snakker/pludrer hun meget til os, men da der ikke kommer nogle hele sætninger ud af hende, bliver hun hurtig sur og aggresiv på os, hun græder meget ofte herhjemme og vil ikke sove, selvom vi ligger hver aften og læser godnat-pege-bøger.
Hun er MEGET stædig og ofte vil hun ikke sige nogle af ordne efter os/bøgerne, også selvom hun kender ordene, da det er nogle ord vi ved hun kan sige, og vi roser hende meget for det når hun endelig siger nogle ord.
Hvad skal vi mere stille op, har du nogle forslag/gode råd til hvad vi kan gøre?
Håber at høre fra dig snarest...
Med venlig hilsen
Katja & Martin