Taleproblemer

24. juli 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Taleproblemer

Hej

Jeg har en datter på 3½ år som har problemer med sin tale. Hun kan kun sige få ord, og det er kun ord som min mand og jeg kan forstå, folk udefra kan ikke forstå det .. det kommer ikke hele sætninger ud af hende, kun ord det er meget svære at forstå som sagt.

Hun fik briller som 1½ årig fordi hun skeler og er langsynet (+5) .

Både lægen og børnehaven har sagt at "det kommer nok", vi her tror at hun forstår alt hvad vi siger mere eller mindre, og hun har været til ørespecialist da hun var 2 år, og der fik vi at vide at hun hørte fint, vi har dog bestilt tid igen, da vi har hørt om vand i ørerne. Men hun hører os jo som sagt fint nok, så vi er lidt i tvivl, hvad vi nu skal stille op?

Vi er flyttet til Sverige for 7 måneder siden og hun går da i svensk børnehave nu (gik 3 måneder i Danmark inden skiftet), og der siger ...

Annonce

... de at hun render rundt og "hygger" sig , hun leger, og er glad altid, MEN hun siger intet! .. Det virker de dog ikke bekymret for, da det er "normalt", når der er et nyt sprog at lære. Men hun forstår dem ok.

Når hun er hjemme snakker/pludrer hun meget til os, men da der ikke kommer nogle hele sætninger ud af hende, bliver hun hurtig sur og aggresiv på os, hun græder meget ofte herhjemme og vil ikke sove, selvom vi ligger hver aften og læser godnat-pege-bøger.

Hun er MEGET stædig og ofte vil hun ikke sige nogle af ordne efter os/bøgerne, også selvom hun kender ordene, da det er nogle ord vi ved hun kan sige, og vi roser hende meget for det når hun endelig siger nogle ord.

Hvad skal vi mere stille op, har du nogle forslag/gode råd til hvad vi kan gøre?

Håber at høre fra dig snarest...

Med venlig hilsen
Katja & Martin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor