Brev:
Sproglig udvikling - 22 mdr.
31. august 2008
Alder:
22 mdr.
Sproglig udvikling - 22 mdr.
Kære Helen.
Mit spørgsmål lyder på hvornår børn SKAl kunne sige et vist antal ord? Min skønne dreng er så glad og harmonisk. Han stortrives og har en meget stor ordforståelse. Han forstår meget og er virkelig god til at kommunikere. Alligevel kan han ikke sige mere end ca. 20 ord. Altså rene klare forståelige ord. Resten er volapyk (forståelig volapyk for os).
I vuggestuen siger de han er på niveau med de andre drenge på hans alder og at de slet ikke er bekymret. Jeg kan høre hans volapyk ændrer karakter hele tiden. At det lyder mere og mere som et sprog, hvor han går op i slutningen af en sætning som et spørgsmål hvis det er et spørgsmål og de forskellige toner, altså vrede, glæde, træthed osv.
Jeg kan jo ikke lade være med at sammenligne med andre på hans alder og der synes jeg altså han er sprogligt bagud (især i forhold til pigerne). Jeg har ingen erfaring for hvornår og hvormeget de skal kunne sige her på kanten af 2 års alderen.
Han gik sent så måske har hans motoriske udvikling fyldt meget i ham og så kommer det sproglige stille og roligt?
Kærlig hilsen
Karoline