Brev:
Introduktion af narresut?
21. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Introduktion af narresut?
Hej
Vi har to dejlige piger på 5 måneder. De har aldrig fået sut - af forskellige årsager: Til at starte med var jeg selvfølgelig bange for, at det skulle forstyrre amningen, og desuden lå de så meget ved brystet (som man nu gør, når man er nyfødt), at jeg ikke lige kunne se, at der skulle være ekstra suttebehov.
Efter det begyndte de så ret hurtigt at sove igennem om natten (dvs. måske 7 timer i træk), og så syntes jeg jo, at det ville være lidt dumt at introducere dem for den vane, at de skulle have en sut i munden, når de sov, hvis de nu førte til, at de vågnede, når de tabte sutten.
Om dagen må jeg indrømme, at jeg foretrækker at trøste dem (og det er heldigvis ikke nødvendigt ret tit, da det er nogle glade piger) ved at tage dem op og nusse dem, synge en sang for dem osv.
Nu er de så kommet i en alder, hvor det er vældigt spændende at putte alting i munden - inklusive tommefingrene. Fint nok med mig, i det omfang, det bare er en del af deres udvikling og en fase, som de forhåbentlig kommer igennem. Men de er også begyndt at sutte på tommefingrene, når de skal falde i søvn, f.eks. ude i barnevognen. Om natten kan jeg se, at de sutter lidt på tommelfingrene, hvis de bliver lagt vågne i seng (ellers falder de tit i søvn ved den sidste amning), og så glider tommelfingeren ligeså stille ud af munden, når armen falder ud til siden, idet de falder i søvn. De finder den så igen senere på natten, hvis de små-vækkes (f.eks. fordi vi skramler, når vi går i seng), og især, hvis de er ved at være sultne og/eller have våd ble. Nogle gange fører det til, at de vågner op, og andre gange får de på den måde beroliget sig selv nok til at falde i søvn igen.
Mit spørgsmål går på, om vi skal forsøge at introducere en sut. Mest af hensyn til tænderne (når de får sådan nogle), og selvfølgelig også fordi det bliver svært for dem at sutte på tommelfingeren ude i barnevognen, når det bliver vantetid ;-)
Jeg tænker, at det måske ikke er så stort et problem i forhold til tænderne, når nu fingeren glider ud af munden, når de falder i søvn? Eller kan vi vente, at de senere vil finde en sove-stilling, hvor de komfortabelt vil kunne ligge med fingeren i munden hele natten? Det ville jo være skidt.
Jeg vil jo helst ikke vænne dem til, at man kun kan sove med noget i munden (hverken finger eller sut), men de har selvfølgelig også brug for noget til at blive beroliget nok til at falde i søvn (kan et tøjdyr måske bruges senere?).
Jeg håber, at du kan hjælpe os lidt med at blive klogere på, hvad vi skal gøre. I øvrigt er der jo ingen garanti for, at de overhovedet vil have en sut, hvis vi prøver (de vil nemlig ikke tage en flaske)...
Venlig hilsen
tvillingemor uden sutter