Svar: Introduktion af narresut?

21. juni 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære tvillingemor

Der er jo som bekendt en grund til at det hedder en narresut, og du har fuldstændig ret i dine tidligere overvejelser omkring brug af sut.

Man kan så diskutere om sutten ikke er bedre at bruge end tommelfingeren, simpelthen fordi en sut ofte er nemmere at komme af med, men også fordi barnet, når det sutter på tommelfinger har en større risiko for at få en påvirkning af sine tænder. Der er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.

Hvis børn sutter meget på tommelfinger kan det derfor være en god idé at forsøge med en sut i stedet.

Samtidig så er dine børn dog også i en alder, hvor de putter ...

Annonce

... meget i munden, dermed også fingrene og det kan derfor godt være en fase.

Du kan forsøge at tilbyde dem en sut og så se hvad de siger til det. Når de ikke vil tage flaske er det heller ikke sikkert at de vil tage en sut, men der sker ikke noget ved at forsøge:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ellers tror jeg bestemt at tiden vil arbejde for jer og ja, når de bliver ældre kan du godt give dem et tøjdyr at putte med i stedet.

I stedet for en sut kan du også forsøge med en stofble, en slags sutteklud og se om de kan finde ro ved den. For nogle virker det, at trække en stofble igennem sutten og barnet sutter egentlig ikke på sutten, men hygger sig lidt med den, bider i den osv. og vænner sig til at sove med en 'sutteklud' i stedet.

Fortsat held og lykke med dem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.