Svar: Introduktion af narresut?
21. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Kære tvillingemor
Der er jo som bekendt en grund til at det hedder en narresut, og du har fuldstændig ret i dine tidligere overvejelser omkring brug af sut.
Man kan så diskutere om sutten ikke er bedre at bruge end tommelfingeren, simpelthen fordi en sut ofte er nemmere at komme af med, men også fordi barnet, når det sutter på tommelfinger har en større risiko for at få en påvirkning af sine tænder. Der er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Hvis børn sutter meget på tommelfinger kan det derfor være en god idé at forsøge med en sut i stedet.
Samtidig så er dine børn dog også i en alder, hvor de putter meget i munden, dermed også fingrene og det kan derfor godt være en fase.
Du kan forsøge at tilbyde dem en sut og så se hvad de siger til det. Når de ikke vil tage flaske er det heller ikke sikkert at de vil tage en sut, men der sker ikke noget ved at forsøge:o)
Ellers tror jeg bestemt at tiden vil arbejde for jer og ja, når de bliver ældre kan du godt give dem et tøjdyr at putte med i stedet.
I stedet for en sut kan du også forsøge med en stofble, en slags sutteklud og se om de kan finde ro ved den. For nogle virker det, at trække en stofble igennem sutten og barnet sutter egentlig ikke på sutten, men hygger sig lidt med den, bider i den osv. og vænner sig til at sove med en 'sutteklud' i stedet.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske