Autisme? - Del 4.

4. juni 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Autisme? - Del 4.

Kære Helen.

Tak for dine uddybende svar. Det betyder utroligt meget. Jeg har det virkelig ikke godt. Jeg er så bange for, at min datter ikke udvikler sig som hun skal. Pædagogerne har ikke nævnt ordet autisme, men min frygt har fået mig til at google en helt masse.

Jeg har fulgt dit råd, og har haft sundhedsplejersken på besøg. Hun nævnte de samme ting som dig. Dog kunne jeg mærke på hende, at hun var lidt bekymret over, at min datter var svær at få kontakt med. Jeg tror, hun ser mig som ressourcestærk, og derfor er hun nok ikke klar over, at jeg ikke overdriver, når jeg fortæller, at min datter har set virkelig virkelig meget skærm. Hun kom dog på et tidspunkt, hvor min datter var træt.

Jeg har derudover stablet et møde med både pædagoger og sundhedsplejersken på benene. Jeg har brug for nogle flere uddybninger, end at pædagogerne blot i en hente-situation nævner, at hun ofte er svær at få kontakt med. De siger, at hvis de var meget bekymret, ville de have gået i dialog om det tidligere. Mon jeg kan stole på det? De siger, at hun generelt er glad for at være i vuggestuen.

Jeg har i den sidste uges tid fulgt dine råd meget nøje:
Fjernsynet har været helt slukket, jeg har snakket, sat lege i gang, sunget osv osv.
Selvom det er tidligt i processen, oplever jeg en lille bitte ændring. Jeg er fx blevet opmærksom på, at:

- min datter kan holde øjenkontakt længe (mere end 10 sekunder). hvis jeg laver noget virkelig sjovt.
- Min datter elsker at læse bøger. Flere gange om dagen henter hun en bog og sætter sig på skødet af mig. Hun er også begyndt at pege lidt i bogen. Det har hun set, at jeg gør.
- Min datter er begyndt at hente ting, hun vil have, vi skal lege med: fx sæbebobler og ballon. Hun kigger dog oftest ikke i mine øjne, imens hun lægger det i hånden på mig, men jeg kan mærke, at vi er i “kontakt”. Jeg kan fx pege på ...

Annonce

... ballonen og sige: “Må mor få den?”, og så giver hun mig den. Jeg har ikke tidligere været god til at opfordre hende til ting.
- Min datter er god til “fælles opmærksomhed” fx at kaste sten i vandet sammen, læse, lege med små figurer, kigge på en blomst sammen osv.
- Jeg har de sidste to dage enkelte gange oplevet, at hun drejer hovedet, når jeg henvender mig.
- Kan godt lide at røre ved sin fars ansigt, når han pusler med hende.
- Nu ved hun, at legetøjssutten skal i dukkens mund. Jeg behøver ikke at opfordre hende til det.
- Min datter er meget nem at trøste, når hun er ked af det. Jeg skal bare tale roligt til hende, så falder hun hurtigt til ro.

Alt dette er noget, jeg ikke tidligere har lagt mærke til, da jeg har haft travlt med karriere og husarbejde og er alene med hende det meste af tiden. Skærmen har primært passet min datter. Dog har hun fået masse af kys, kram og trøst. Men det er ikke ofte, jeg har interageret med hende på gulvet. Jeg hader at indrømme det, men det gør jeg for min datters skyld. Pilen peger i høj grad på mig, og jeg har fået mig en kæmpe forskrækkelse.

Hvad tænker du om disse små fremskridt?

Vi har også været ved ørelæge, som siger, at hun hører fint. Han kunne dog se i systemet, at han har registeret 11 mellemørebetændelser i perioden september-april, hvilket jo er ret vildt.

Jeg beder til Gud om, at mange timer foran fjernsynet (det har været tændt i gennemsnit 3 timer om dagen og indimellem under måltider og hele dagen i weekenderne) og hendes mange mellemørebetændelser er årsagen til hendes svage kontakt. Jeg beder til Gud om, at det ikke er autisme, men at jeg kan genoprette det.

Jeg er ved at blive syg af bekymring, men har samtidig også brug for, at få klar besked om situationen. Fx om det overhovedet er muligt, at fjernsyn og mellemørebetændelser kan være årsagen.

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder