Urolig baby - 9 uger

30. november 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig baby - 9 uger

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg for ni uger siden fødte en dejlig, om end meget urolig, dreng. Han er mit første barn. Han blev født to uger før termin, og fødslen gik super stærkt. Så lige fra start har der været fart over feltet. Efter fødslen havde han dog nogle problemer med sin vejrtrækning, så han blev indlagt et døgn på neonatal afdelingen.

Siden fødslen har han været meget urolig, vredet sig meget og presset meget. Han er også super aktiv. Han fægter med arme og ben og er motorisk meget langt fremme. Han vendte sig fra mave til ryg første gang, da han var tre uger gammel, og gør det nu flere gange dagligt. Han kan også holde hovedet selv og er begyndt at møve sig frem, dog stadig langsomt. Han er ofte grædende og svær at trøste – på de gode dage 4-5 timer sammenlagt og på de dårlige alle hans vågne timer, hvilket er mange, da han slet ikke sover nok. Jeg har her den seneste tid ført skema over hans dage, så jeg kunne få et bedre overblik over situationen. Og der er ingen rytme overhovedet.

Amningen gik i vasken kort tid efter fødslen. Det har været rigtig svært at finde noget modermælkserstatning, som han kan fordøje. Samtidig får han utrolig store mængder luft i maven, og kan bøvse længe efter måltiderne, selvom jeg bøvser ham af flere gange undervejs og lige efter måltidet. Han græder tit både når han bøvser eller prutter. Fordi han har haft så meget mavekneb og været så urolig, har jeg haft ham til lægen og børnemodtagelsen i alt syv gange nu. I samarbejde har vi prøvet at finde noget mad, han kan fordøje. Lige nu får han NAN HA og movicol. Det virker nogenlunde. Hans afføring er dog blevet helt mørkegrøn (næsten sort), men på børnemodtagelsen siger de, at det ikke er alarmerende, selvom jeg nu synes, det ser ret underligt ud …

På det seneste er det begyndt at virke til, at han får ondt, når han spiser. Han spiser starten af måltidet fint, men begynder så at vride sig og græde. Jeg prøver så at bøvse ham af, nogle gange kommer der noget op, men han vrider sig fortsat. Lige fra fødslen har han haft et kæmpe suttebehov og spiser voldsomt hurtigt. Det resulterer også i, at han får maden galt i halsen ved de fleste måltider. Jeg har prøvet med forskellige typer flasker og både 1 hul og 2 huller, men lige meget hjælper det. Da måltiderne ikke kører så nemt, så ender det med, at han sjatspiser en del, og det gør så, at det bliver endnu sværere for ham ...

Annonce

... at finde ro.

Men måltiderne er faktisk ikke det største problem – det er hans søvn, eller mangel på samme. Han sover slet ikke nok. På de gode døgn sover han sammenlagt omkring 12-14 timer, men nogle døgn går det helt galt. Han havde for nylig et døgn, hvor han kun sov 7 timer. Lurerne er meget korte og jeg må virkelig gøre alt jeg kan for at få ham til at blive i søvnen. Jeg tror også, at det ødelægger hans søvn en del, at han både har ondt, men også ikke får spist sig ordentligt mæt. Jeg har prøvet at give ham flaske, inden han puttes, som jeg kan se, at du anbefaler, men da måltiderne gør ondt på ham, bliver han typisk bare mere urolig. Han kan snildt være vågen op til seks timer i træk, og selvom han tydeligt er fuldstændig overtræt, er hans øjne store som tekopper og vil bare ikke lukke i.

Det er så synd for ham, at han ikke kan finde ro, og rigtig hårdt at se ham være så trøstesløs mange timer dagligt. Jeg har som sagt været til lægen og på børnemodtagelsen med ham mange gange. De kan ikke finde noget galt. Jeg har også fået hans overkrop ultralydsscannet, hvilket heller ikke viste noget. Jeg har haft ham til kiropraktor to gange. Han har nogle spændinger i lænden og nakken af at presse så meget, men han er ikke låst i ryggen eller noget.

Jeg har virkelig prøvet mange ting for at hjælpe ham med at finde ro og sove noget mere. Som sagt har jeg haft ham til lægen og kiropraktor. Jeg har også købt en slyngevugge med motor, den virker nogle gange. Jeg går lange ture med barnevognen, hvilket indimellem kan få ham til at sove lidt. Jeg har prøvet at vugge ham, ligge hud mod hud, lade ham falde i søvn på mig osv. Jeg har købt en bæresele for at prøve det, men den vil han slet ikke sidde i. Jeg har prøvet med beroligende musik og white noise. Og masser af kontakt, beroligende hænder, kærtegn osv. Men faktisk virker det indimellem som om han bliver mere utilpas, når man tager ham op, og han hellere vil ligge selv. Han kan dog slet ikke finde ro ved at ligge på ryggen, hvilket gør det endnu sværere at få ham til at sove, da babyer jo skal sove på ryggen. Sådan som han slapper mest af er på maven.

Alle forslag du har tages imod med kyshånd. Jeg har selv tænkt, om jeg skulle købe en kugledyne, prøve med alternativ behandling som akupunktur eller zoneterapi, have ham til ørelæge eller andre slags læger … hvad tænker du?

Jeg håber virkelig, du kan hjælpe.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S