Brev:
Sygdom og indlæggelser påvirker lillesøster
20. august 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sygdom og indlæggelser påvirker lillesøster
Kære Helen.
Så er vi her igen, denne gang handler det om L. Hun er nu to år og 3 måneder.
De sidste 6 måneder har været hårde, fortvivlende og fyldt med sorg i vores lille familien. Vores store søn har fået konstateret en alvorlig sygdom, hvilket har betydet at vi har været ind og ud af hospitalet, med både korte og længere indlæggelser. Det påvirker naturligvis os alle sammen rigtig meget.
Jeg har følt mig utrolig splittet mellem børnene under storebrors indlæggelser, han græd når jeg forlod ham på hospitalet og L græd når jeg gik fra hende igen.
Jeg kunne overhoved ikke putte hende, hun græd og blev helt ulykkelig hver gang jeg forsøgte at lægge hende fra mig. Samtidig afviste hun mig også ofte når hun besøgte os på hospitalet.
Vi har sørget for at far altid var hjemme med hende når hun skulle puttes og var ham der afleverede hende i vuggestue om morgenen. Ud over det er det kun mormor som har passet hende når vi havde brug for det.
Nu har vi haft 5 uger 'sommerferie' fra hospitalet og L har været hjemme fra vuggestue i 3 uger, vi har haft en dejlig ferie, med massere nærvær og ro, men hun er stadig utrolig 'morsyg' og vil være tæt på mig hele tiden, hun vil helst ikke gå selv men vil bæres rundt både når vi er ude og hjemme.
Når jeg aflevere hende i vuggestue bliver hun rigtig ked af det men personalet siger at hun hurtigt bliver glad igen. Hun skulle have flyttet stue men de har udskudt de da de syntes hun virker for utryg. de har flere gange nævnt at hun er glad for at være der men at de godt kan mærke at hun reagere på det der sker her hjemme.
Hun er i vuggestue fra 9-15, hun har enkelte fridage men det er svært for mig at have begge børn hjemme (storebror er i børnehave to timer om dagen, 4 dage om ugen), da storebror har brug for stille aktiviteter og L har brug for at der sker lidt.
Jeg har stadig nogle gange problemer med at putte hende, hun vil slet ikke give slip på mig når jeg skal lægge hende i sengen, men så snart far tager hende så er der ingen problemer.
Hun sover utrolig dårligt om natten vågner normalt 5-10 gange på en nat, enkelte nætter kan hun sove igennem uden problemer. Når hun vågner er det med gråd, hvis jeg går ind til hende vil hun op og falder straks til ro i mine arme men er umulig at få ned igen (og falder ikke i søvn i mine arme), hun bliver mere og mere ulykkelig for hver gang jeg prøver. Hvis far går ind til hende, putter han hende uden problemer og hun sover straks igen.
Da vi var i sommerhus sov vi alle i samme værelse og der havde vi ligeså mange opvågninger.
Ud over disse 'problemer' er hun jo også en glad og kærlig pige, og på mange måder som en hver anden to årig.
Vi står formentlig overfor flere indlæggelser de næste måneder.
Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre for at hjælpe hende igennem denne svære tid, både nu og ved fremtidige indlæggelser?
Det største problem for os lige nu er de mange opvågninger om natten, som virklig er drænende når man i forvejen ikke har så meget overskud.
Jeg håber du endnu engang kan komme med lidt gode råd.
Kærlig hilsen
En bekymret mor.