Øjenkontakt

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Øjenkontakt

Hej Helen

Jeg fik for 14 dage siden en lille søn, født to uger før termin. Han har haft nogle startproblemer med gulsot og vi har været indlagt på neonatalafdelingen, hvor han har fået sonde.

Jeg vil gerne amme fuldtid og jeg ved fra min første, at jeg kan producere mælk nok. For nuværende er det 50% flaske og 50% amning for at sikre, at den lille ny får mad nok, men håber at kunne slippe flasken i takt med, at han får mere energi.

Jeg har dog nogle spørgsmål, der presser sig på.

1: han er vågen 1 time formiddag, 2 timer aften og 2 timer om natten - ...

Annonce

... ellers sover han resten af døgnets 19 timer. Også i mens han får flaske. Er han for sløv?

2: Jeg har ikke øjenkontakt med ham endnu. Jeg taler til ham når han er vågen, men han kigger væk. Der er enkelte splitsekunder, hvor vi får øjenkontakt, men det virker mere som om det er helt tilfældigt. Burde han ikke kunne fastholde øjenkontakt nu?

Han kan dreje sit hoved fra side til side, løfte det i 10 sek når han ligger på maven og når han ligger på ryggen og man forsigtigt trækker ham op i armene, løfter han selv sit hoved med. Dermed sagt, at han ikke virker slatten :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren