Brev:
8½mdr med dårlige sovevaner
15. marts 2004
Alder:
9 mdr.
8½mdr med dårlige sovevaner
Hej
Jeg har en datter på knap 9 mdr, der aldrig har været så god til at sove om natten. Hun har fulgt det samme mønster fra hun blev født: med at først få bryst inden sengetid ved 20tiden, så igen 23 eller 24, 03 og 06 - da hun blev 6 mdr fik hun istedet for flaske, da jeg ikke havde mere mælk til hende, og da hun blev 8 mdr tog vi flasken kl 03 fra hende. Det gik faktisk uden problemer, kun den første nat var hun lidt ked af det. Nu får hun tilbudt vand istedet for hver gang hun vågner ml midnat og kl 6.
Problemet er at hun - ikke hver nat, men MEGET ofte, sover uroligt. Hun vågner hver time eller hver 2, græder lidt, skal trøstes, have sutten osv. det tager somregel ikke lang tid før hun sover igen, men bare det at blive vækket hver time, så mange gange hver uge, er utroligt hårdt for os. især fordi hun på de "gode" nætter også kun sover 3 timer af gangen,(og altså vågner på samme tidspunkter som da hun var nyfødt) så vi får aldrig hvilet rigtigt ud.
Vi forsøger at skiftes til at tage hende om natten og at hvile når hun sover om dagen osv, men kunne godt ønske os at få ændres hendes vaner lidt. Hun sover i egen seng og har altid gjort det.
Om dagen er hun en nem og glad pige, der sover uden problemer 2 gange ml 45 min og 1½ time pr gang. Hun falder også nemt i søvn om aftenen.
Vi forsøger at "holde igen" med servicen om natten ved at vi altid lige ser hendes kalden an, så vi er sikre på at hun ikke bare har grædt i søvne inden vi giver hende sutten eller en tår vand. Desuden overvejer vi om vi skal flytte hende ind på eget værelse, så vi ikke forstyrer hinandens søvn, men tanken om at skulle gå derind så mange gange nat efter nat, frister ikke meget, og heller ingen af os har rigtigt lyst til at få hende så langt væk fra os, derfor har vi endnu ikke gjort det.
Min mand studerer og skal afsted de fleste dage, derfor er det ofte mig, der har hende om natten, da jeg stadig har barsel. Jeg føler efterhånden, at det er kommet så lang ud, at jeg knap nok kan få hverdagen til at hænge sammen, fordi jeg simpelthen er så træt. Det er som om alting foregår en halv meter fra mig, og både tålmodighed, beslutsomhed og kreativitet er røget sig en tur.
Vi er meget indstillerede på at få lært vores datter at sove, men ved ikke rigtigt hvad næste skridt skal være, da jeg synes vi har gjort en del, uden det har ændret spor.
Samtidig med den dårlige nattesøvn er hun begyndt at vågne tidligere og tidligere om morgenen, nu omkring 5.30, men hun er ikke ked af det der, ligger blot og "snakker" en halv times tid, så kommer hun over til os, og kan så ligge der og hygge ca ½ time også. Det er okay med mig, men jeg undrer mig over om hun mon får nok søvn med alle de opvågninger hun har? For hun sover jo heller ikke vildt længe i dagtimerne....
Det er jo trods alt kun 2 uger siden vi holdt op med at give hende mad kl 3, så jeg ved ikke om vi skal give det lidt mere tid og se om det i sig selv kan give mere ro om natten eller burde det være sket nu?
Hvad er dit råd for at stoppe de mange små opvågninger? Og hvis vi beslutter os for at flytte hende ind på eget værselse, hvordan er det så bedst at gøre det, så hun får en god oplevelse af situationen?
Med venlig hilsen
Den trætte mor