Brev:
Søvn i vuggestuen
20. februar 2008
Alder:
22 mdr.
Søvn i vuggestuen
Hej Helen
Så er jeg her igen i håb om et af dine god råd :-)
Denne gang drejer det sig om at sove middagslur i vuggestuen.
Min søn som fylder 2 om lige over 2 måneder er fortsat MEGET glad for sin vuggestue, MEN...han kan / vil ikke sove der.
Han har et ret stort søvnbehov - sover 19-06 om natten + tre timers middagslur (det skal lige siges at han er meget aktiv og "på" når han er vågen).
Ofte sover han ikke mere end 45 minutter i vuggestuen og vågner og er ked af det og overhovedet ikke udhvilet. De har efterhånden prøvet at putte på alle mulige måder og steder, prøvet at tilpasse måltiderne, så de ved han har spist, putte på forskellige tidspunkter og lige meget hjælper det. Det handler heller ikke om uroen der er der - for selv når han er i helt stille rum vågner han lige så hurtigt.
De har også prøvet at "genputte" ham når han vågner, men det er heller ingen succes. Det lykkes en sjælden gang imellem at få ham gennem en søvncyklus mere, så han sover 1½ time - han er så stadig træt, men dog i stand til at komme gennem dagen, hvis der ikke stilles for store krav. Han sover inde begge steder, da han i sommers nægtede at sove i barnevogn mere.
Jeg prøver også at putte ham på en måde herhjemme, som sagtens kan praktiseres i vuggestuen, så det ikke handler om, at der er putteritualer herhjemme til middagsluren, som de ikke har mulighed for at gøre i vuggestuen.
Problemet er at han allerede hvis han bliver hentet kl 14 er fuldstændig færdig og slet ikke kan overskue noget som helst og ofte foregår eftermiddagen/aftenen med jævnlige grådanfald, hvor han tydeligvis er for træt til at kunne rumme noget som helst. Selv et måltid kan være helt uoverskueligt.
Noget dage bliver han puttet allerede 17.30 / 18 fordi han slet ikke kan hænge sammen mere. Og næste morgen er han af og til stadig i søvnunderskud fra dagen før.
På dage hvor han får en ordentlig middagslur, er der ingenting og han er glad og veloplagt hele dagen - det sker dog efterhånden kun herhjemme.
Jeg finder det efterhånden meget frustrerende at min søn så ofte er helt ødelagt og ked af det, fordi han bare er så træt - det er hverken sjov for ham eller os. Som sagt er han ellers ret glad for vuggestuen, så jeg oplever ikke umiddelbart at det handler om utryghed eller lignende.
Har du nogen forslag til hvad jeg evt. selv kan gøre eller nye ideer til hvad der kan gøres i vuggestuen?
Hilsen en MEGET træt lille drengs mor :-)