Brev:
Det er svært med den søvn
24. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Det er svært med den søvn
Hej Helen
Det var begyndt at gå rigtig godt at sove om natten efter at jeg begyndte at svøbe min søn - med hjælp af føntørren kørende ( har nu investeret i cd..) han faldt til ro med det samme og jeg kunne lægge ham i vuggen hvor han selv faldt i søvn efter et par minutter.
For lidt over en uge siden begyndte han at have skrigeture om aftnen igen hvor han virkede overtræt, og det var svært at svøbe ham efter et par forsøg lykkedes det for det meste ved 23 tiden. og så tog han et stræk fra 23- til 4-5 tiden. og igen ved 6-7 tiden.
For at undgå at han blev så overtræt har vi prøvet at få ham til at sove en ekstra lur ved 20 tiden, med barnevognen (inden succes) med viklen (virkede - men kun hvis jeg gik rundt hele tiden og det er for hårdt når det er det eneste tidspunkt jeg lige kunne slappe af) de sidste 3 dage har vi svøbt ham allerede kl 20 - hvor han faldt i søvn med det samme - tager så en lur på 1/2 til 1 time. og virker ikke utilfreds og det er ikke noget problem at svøbe ham igen ved 22-23 tiden igen, men nu vågner han hele tiden om natten.
Han vågner første gang ca kl 1 og derefter alt fra 1/2 time til 2 timers mellemrum efterfølgende. Jeg skal gå rundt med ham for at trøste eller amme ham (spiser kun i kort tid) har også prøvet at ligge med ham - virker heller ikke. (han ligger i en åben vugge på siden af sengen) virker ikke til at han sover særligt tungt - kan godt vågne når jeg kommer ind i soveværelset og lyset fra stuen kommer ind..
Om dagen kommer han ud i barnevognen ca kl 9 hvor han falder i søvn med det samme og tager normalt en lang lur på ca 3 timer - et par gange har jeg været ude og ae ham på kinden efter de 3 timer, men der sover han meget tungt. De sidste par dage er han ikke rigtig vågnet når han er kommet ind og vil gerne sove med det samme igen. (normalt er han vågen i ca 2 timer)
så sover han ca fra 14 til 16.30 (igår kun til kl 15 hvor han resten af dagen kun sov fra 16.30 til 17 og 20-20.30)
Vi kan ikke trøste ham med sut - skubber den ud med tungen - bliver tit sur når vi prøver. Vi prøver når han er i godt humør. Bliver mere ked af det når han er ked. Da han var helt lille ville han gerne tage den en gang imellem men vi gjorde det ikke så tit da han ikke kunne holde på den, men lige nu ville det være rart hvis man kunne trøste ham, da det virker til at nogle gange sutter han ved brystet bare for at sutte for at sutte og bliver helt forskrækket, når mælken står ud af brystet.
Han tager godt på vejer nu 6 kg og er 60 cm (8 uger) han var 5,6 og 59 cm ved 6 uger
Desuden har jeg prøvet et par gange ikke at svøbe ham men så ligger han og fægter rundt med armene og vågner endnu mere
Han er en glad dreng smiler og pludre rigtig meget og græder faktisk kun om aftenen og natten. Når jeg tænder lyset om morgenen er han et stort smil og får først mad ca 1 1/2 time efter han er vågnet ca 2-3 timer efter han spiste sidste gang.
Jeg har svært ved at få ham til at bøvse opgiver om natten og tit om aftnen (om aftenen har jeg oftest prøvet i næsten en time) og nogle gange virker det til at det er det der irritere ham. Har prøvet at tage ham op og få ham til bøvse når han bliver urolig men så bliver han mere utilfreds.
Kan det være noget andet der irritere ham?
Det var en lang smørre - håber du kan holde styr på det. Har du et forslag til noget vi kan ændre? Hvordan kan man få ham til at tage sutten?