Vågner ofte om natten - 3 år, 6 mdr.

2. maj 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Vågner ofte om natten - 3 år, 6 mdr.

Hej

Vores søn på 3 1/2 år sover meget dårligt og vi er ved at være kørt helt ned. Vi synes vi har prøvet alt - fra at han ligger på en madras hos os til at en af os ligger på en madras hos ham(det har vi gjort de sidste 2 uger). Vi er trætte og selvfølgelig også bekymrede over, om han kan have en decideret søvnforstyrrelse.

Han blev storebror for 3 1/2 md siden og vi ved selvfølgelig godt, at det har noget at sige. Men vi er der meget for ham - nogle gange synes jeg næsten at han får mere opmærksomhed end lillesøster:-)

Men dette nattevågneri er ikke bare startet efter lillesøster kom til. I virkeligheden har det i hvert fald varet 6-7 mdr. Da det startede fik han en madras i soveværelset og kom selv derind med dyne midt på natten. Fint nok - for så sov vi alle videre resten af natten. For 4-5 mdr siden begyndte han at vågne ved 22/23-tiden og være meget bange. Dvs han var ikke rigtig vågen - store pupiller og kiggede bange rundt i rummet (der er ikke helt mørkt hvor han sover - en lille natlampe er tændt). Vi måtte ikke røre ...

Annonce

... ham og han reagerede ikke på det vi sagde til ham. Han kunne blive helt panisk hvis vi rørte ham. Efter 5-15 min "vågner" han så helt eller også lagde han sig ned og sov videre.

Disse "mararidtsagtige tilstande" er stoppet efter vi har flyttet en madras ind på hans værelse. Men derimod vågner han 3-4 gange pr nat og skal lige have at vide vi er der - får dynen over og sover så videre. Jeg tror nu ikke han er helt vågen - men vi bliver jo vækket! Samtidig er der jo så lillesøster som jo skal have mad 2 gange om natten (hun er nu begyndt at få flaske om natten - jeg er kørt helt ned).

Men i hvert fald ved vi ikke mere hvad vi skal gøre. Det er 4-5 mdr siden vi har sovet en helt nat - eller bare fået mere end 4 timer i streg. Det er uholdbart - vi er trætte og skal jo heller ikke forevigt sove seperat og samtidig så synd for vores søn at han vågner så meget.

Vi trænger virkelig til et eller flere gode råd - vi ved ikke helt hvad vi skal gøre mere end det vi allerede har gjort.

Håber på hjælp fra dig:-)

Med venlig hilsen Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder