Lær at sove, dreng 15 uger

27. november 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Lær at sove, dreng 15 uger

Hej Helen

Så er jeg her igen ang. min dreng på nu 15 uger, da jeg ikke helt kan få det der søvn til at blive en succes...

Problemet er det at lægge ham om aften, hvor jeg har behov for nogle gode råd.

Jeg har hørt så meget positivt om "Godnat og sov godt", hvor man udvikler et ritual, og så lægger børnene, og så skulle de kunne lære at sove. Men jeg synes absolut ikke, det virker på min søn.

Vi begyndte 2. okt. ved 19-19.30 tiden at putte ham i nattøj, amme ham og så lægge ham for natten. Den første uge gik det perfekt. Han sov efter 5 minutter. Men siden er han begyndt at græde meget. I starten gik vi ind og gav ham sutten så snart han græd, og det fik ham til at falde i søvn efter noget tid.

Men nu er det som, at det heller ikke virker mere. Så nu har vi besluttet, at der må ske noget andet, da vi synes det er synd, at han efterhånden græder minimum en time hver aften. Spørgsmålet er bare, hvad vi skal gøre.

Vi kan godt få ham til at sove, hvis vi vugger ham i vores arme - det kan så tage alt fra fem minutter til en time. Men er det hensigtsmæssigt på længere sigt, at han bliver vugget i søvn i vores arme? Lærer han så ikke, at det er der man sover, og så får vi ham ikke til at sove selv?

Igår lagde vi ham først i egen seng, men da han ikke faldt til ro, tog jeg ham op og vuggede ham i søvn. Så gik der 10 minutter og han vågnede igen, og tilsidst efter at havde prøvet at få ham til at sove i halvanden time, tog jeg ham med ind i vores seng, og fik ham til at sove der.

Jeg tænker bare, at det er meget uhensigtsmæssigt, at han først prøver at sove i egen ...

Annonce

... seng, så i mine arme, og til sidst i vores seng - jeg tænker det forvirrer ham. Men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre det mere enkelt for ham at sove, når jeg ikke kan få ham til det i egen seng.

Der står i mange bøger, at man skal lære børn at sove, for det er ikke noget de kan. Men hvordan lærer jeg ham det bedst?
Det skal siges, at han om dagen sover i sin barnevogn, og der er ingen problemer, der sover han fint. Om formiddagen kan jeg bare lægge ham, så sover han, mens man om eftermiddagen skal gå lidt med ham.

Der er videre en krølle på problemer, for jeg er bange for, at hans manglende lyst til at sove om aften, måske kan hænge sammen med, at han er sulten. Jeg har på fornemmelsen at der ikke længere er nok næring i mit bryst. Fornemmelsen hænger sammen med, at hvis han græder meget om aften, så giver vi ham mme i flaske og der kan han så tit drikker ca. 120-170 ml. efter han har fået bryst hos mig. (hvis han alene får mme, så drikker han gerne 200 ml)

Min egen SP siger jeg skal give ham mme i løbet af dagen for at få ham mættet der, så han ikke skal indhente det om aften/natten. Men jeg vil helst ikke erstatte nogle af mine dagsamninger med mme, da jeg tænker, at hvis han ikke bliver lagt til mit bryst, så får jeg ikke stimuleret mælkeproduktionen, og så holder jeg jo helt op med at kunne amme. Og jeg kan ikke først lægge ham til, og så give ham flaske - så nægter han at drikke af flasken.

Hvad er dine tanker om det at give ham mme dag kontra aften?

Håber ellers du har nogle gode ideer til, hvordan vi lære ham at sove bedre om aften

Hilsen Nathalie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren