Brev:
Søvnbehov og fordeling
14. marts 2024
Alder:
5 mdr.
Søvnbehov og fordeling
Hej Helen
Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig god rytme, hvor han har sovet ca. 15-16 timer i døgnet. Han har fulgt dine søvnhjul og han har siden 3 måneders alderen sovet 3 lure dagligt. Han har aldrig sovet så lange lure, men har altid sovet meget om natten - men det har pludselig ændret sig.
Nu er det ofte sådan, at han kan sove måske 5-6 timer i løbet af dagen og kun sover 8-9 timer om natten. Han sover altså lidt mindre end han plejer, men sover jo sådan set stadig fint - jeg undrer mig dog over, hvorfor han pludselig sover så meget om dagen, hvor jeg jo tænker, at han skal begynde at være mere vågen. Og så må jeg indrømme, at jeg synes det er lidt stressende, at han pludselig er meget mere vågen og aktiv om aftenen. Han sover ofte ret sent og står tidligt op. Ofte sover han fra 21.30-06.
Jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og mit spørgsmål går på, om det kan være en god idé at vække ham om dagen? På den ene side skal han jo have lov til at sove om dagen, hvis han har brug for det, på den anden side, har jeg lyst til at vække ham om dagen for at se, om det kan forlænge hans nattesøvn lidt igen.
Jeg synes det er svært at få det hele til at hænge sammen, når jeg også gerne vil have min søvn og jeg også gerne vil have lidt tid sammen med min mand om aftenen.
Med venlig hilsen
Laura