Søvnbehov og fordeling

14. marts 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen

Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig god rytme, hvor han har sovet ca. 15-16 timer i døgnet. Han har fulgt dine søvnhjul og han har siden 3 måneders alderen sovet 3 lure dagligt. Han har aldrig sovet så lange lure, men har altid sovet meget om natten - men det har pludselig ændret sig.

Nu er det ofte sådan, at han kan sove måske 5-6 timer i løbet af dagen og kun sover 8-9 timer om natten. Han sover altså lidt mindre end han plejer, men sover jo sådan set stadig fint - jeg undrer mig dog over, hvorfor han pludselig sover så meget om dagen, hvor jeg jo tænker, at han skal begynde at være mere vågen. Og så må jeg indrømme, at jeg ...

Annonce

... synes det er lidt stressende, at han pludselig er meget mere vågen og aktiv om aftenen. Han sover ofte ret sent og står tidligt op. Ofte sover han fra 21.30-06.

Jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og mit spørgsmål går på, om det kan være en god idé at vække ham om dagen? På den ene side skal han jo have lov til at sove om dagen, hvis han har brug for det, på den anden side, har jeg lyst til at vække ham om dagen for at se, om det kan forlænge hans nattesøvn lidt igen.

Jeg synes det er svært at få det hele til at hænge sammen, når jeg også gerne vil have min søvn og jeg også gerne vil have lidt tid sammen med min mand om aftenen.

Med venlig hilsen
Laura

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.