Uro i benene ved puttetid

18. december 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Uro i benene ved puttetid

Hej Helen,

Tusind tak for dit grundige og hurtige svar! Vi skrev forleden om vores søvnterrorist og er gået igang med din opfordring til putterutine.

Vi har nu prøvet det 3 nætter og er meget opsat på at forsætte med dette.
Vi har dog et spørgsmål når vi forsøger at lægge os med ham i sengen for st putte ham.
Ham vil absolut ikke “ligge” med os - hvis vi forsøger at holde ham liggende, bliver han meget sur først og til sidst enormt ked af det.

Så vi har forsøgt med at lade rode lidt rundt i vores seng.
Han begraver hurtigt hovedet i dyner og puder, imens benene farer rundt, indtil han nærmest står på hovedet. Dette forsætter og forsætter imens vi forsøger at nusse ham, sige “sove sove”, “shhhh”.
På et tidspunkt vælter han ned og ligger lidt mere roligt, men benene kører stadig og sparker ...

Annonce

... roligt, men konstant.

Dette forsætter, men bliver dog mere og mere “træt”. Og lige som man tænker; “nu falder han nok i søvn”, så rejser han sig op, har helt åbne øjne og vil kravle videre.
De sidste aftener har denne putterutine taget 1t15m-1t45m, hvor vi til sidst har måtte tage ham i vores hænder og vugge han og så sover han relativt hurtigt efter (10-25 min). Så i alt, altså 1,5-2,5 times putning.

Vi har brug for et råd denne konkrete situation - kan du hjælpe os videre?
Det hjalp os enormt meget at få en plan fra dig - ihverfald lyste det en vej op, som efterhånden var blevet ret så mørk.
Desuden har han da sovet hele natten, de sidste par dage, lige indtil at vi har vækket ham om morgenen.
Så dette er allerede en kæmpe forbedring (7-9-13 :) )

Med venlig hilsen
Søvnterroristens forældre :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre