Uro ved godnat :-)

22. september 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Uro ved godnat :-)

Hej Helen,

Lige et par spørgsmål herfra:

Vores datter bliver 10 måneder her i starten af oktober og bruger stadig str. 1 i sut (0-6 måneder). Vi har prøvet at få hende til at tage nummeret større (både samme model og andre) gentagne gange - både i vågen tilstand og sovende. Men hun vil simpelthen ikke, hun laver decideret brækudtryk hver gang.

Kan det tage skade at hun ikke vil tage anden sut?
Jeg har selv en lille mund (jeg har fx fået revet to tænder ud fordi der ikke var plads), så hvis hun har “arvet” det samme, så er det for mig helt forståeligt at hun ikke vil tage andre. Men vi er selvfølgelig eftertænksomme ved det.

Derudover et spørgsmål til søvn:
Hun er begyndt at vågne gentagne gange om natten og vil meget gerne rejse sig op, om på maven, sidde op mm. Hun får fortsat mad 1-2 gange om natten (spiser rigtig fint om dagen) men er ...

Annonce

... måske vågen 8-10 gange i løbet af natten udover.

Det er det samme når vi putter hende, uanset hvor træt hun er, så skal hun altid lige “krudte af” inde i sengen i 30-45 minutter før hun bliver liggende og ligger sig til at sove. Hun bliver puttet omkring 19.30, får en flaske, men sover først omkring 20-20.15 fordi der er SÅ meget gang i hende, så snart hun rammer sengen efter hun har fået flasken i enten favn eller liggende og vågner omkring 6-6.30.

Er det normalt for alderen? Eller skal vi gøre noget? Hun er ikke startet i vuggestue endnu eller andet, men er godt med motorisk. Kravler og rejser sig op af alting mm.

Samtidig med alt dette er hun begyndt at tage to lange lure om dagen, hvor hun før tog 1 lang og 1 kort. Nu sover hun 3-4 timer om dagen, hvor det før var 1,5-2 timer i alt, hvis det har nogen indflydelse?

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder