Søvn på badeværelset

25. juli 2005

Kategori:
Alder:
2 år

Søvn på badeværelset

Hej Helen

Her er opstået et lille problem, jeg ikke ved hvordan jeg kan håndtere bedst muligt...

Min søn på 2 år vil hver nat ud og sove på badeværelsesgulvet... Det er ikke i trods eller hysteri, men han virker som om han har ondt og det eneste der kan lindre er at ligge på gulvet i badeværelset (!!!?)

Efter en lang periode hvor han har sovet som en sten hele natten vågner han nu halvt i søvne og kalder på mig. Nogle gange kan jeg ved at sætte mig lidt ved ham få ham til at falde til ro igen, andre gange bliver det bare værre og han bliver nærmest hysterisk hvis jeg rør ham. Men jeg må ikke gå.

Det virker som om han er i søvne, men jeg kan alligevel godt spørge ham om noget f.eks. "har du ondt?", men for det meste svarer han nej. Og så alligevel virker det som om der er noget der klart generer ham.

De første par dage var det helt klart maven, nu ved jeg ikke om det er mave, tænder eller bare vane...

For ikke det skal blive alt for rodet kan jeg lige ridse op:

- Han hoster helt forfærdeligt, og det vækker ham om natten.
- Han har i 4-5 dage haft on/off ondt i maven når han skulle lave stort - og har sagt det. Det har virket som om han havde hård mave, da der sjældent kom noget, men når det så kom var det blødt, på grænsen til tynd mave.
- Han har de sidste par aftener ville på toilettet og lave, efter han er kommet i seng. Jeg tænkte at han nok bare narrede mig til at komme ud af sengen, men nej, der er kommet stort den ene dag og den anden dag bare tis - og han er løbet direkte ind i seng igen.
- Han har for 1-2 måneder siden fået stor seng, som han selv kan kravle ind og ud af. Han ELSKER sin seng, elsker at lege at han sover, at sidde og læse i den osv - og han står ikke ud af den efter han er puttet, også selvom jeg går og han er sur over det.
- Han er ved at få de sidste kindtænder, men vi har intet mærket til at spidserne kom op - men måske det først er nu han reagerer, hvor resten af tanden arbejder sig op?
- Vi har gået meget på toilettet og på potte med ham, da han selv siger til inden og synes det er sjovt. Han har dog ligeså tit ble på, men er altså begyndt på den del - der også omhandler toilettet.

Han går ud af sengen og direkte på toilettet, hvor han lægger sig med sin bamse og med hovedet på et lille tæppe vi ...

Annonce

... har derude. Men sådan kan han jo ikke ligge... første nat tog jeg ham "ved magt" med total hysteri til følge, men han faldt dog til ro og jeg måtte hjælpe ham af med afføringen ved hjælp af sådan noget olie i endetarmen. Derefter sov han resten af natten.

Natten efter var det det samme, dog talte jeg ham her fra at ligge der - sagde noget i stil med at man jo ikke kunne ligge på gulvet og sove, man skulle ligge i sin seng med sin bamse etc bla bla.. og så rejste han sig og gik tilbage i sin seng.

Igår nat tror jeg ikke det var maven, men han pjevsede allerede ved 23 tiden og gik derud og lagde sig. Så fik jeg ham overtalt til at lægge sig i min seng istedet, men efter 15 min, hvor han nåede at falde i søvn græd han igen og sagde TIS og gik der ud og lagde sig igen.

Det endte med at jeg hentede madrassen fra hans tremmeseng og lagde der så han i det mindste kunne ligge godt. Så fik han pude osv og han faldt i dyb søvn, helt rolig... så bar jeg ham ind i seng og lagde madrassen i gangen.

Han vågnede igen kl. 4 og skreg TIS og gik direkte ud i gangen og lagde sig på madrassen og bad om en dyne - og sov videre!!! Her hev jeg så madrassen ind i hans værelse, så han kunne vågne derinde.

Grunden til at jeg går så "langt" og ikke bare skærer igennem og hiver ham ind i sengen er, at jeg føler han virkelig har det skidt over et eller andet og jeg vil ikke give ham dårlige oplevelser i hans seng. Men dette er jo ikke holdbart....

Har du nogen som helst idé om HVORFOR han vil derud og ligge - og hvad der kan være grunden??? Kan det være fordi han ofte går på toilettet nu? Fordi der er lillesøster på vej?? (tror nu ikke han rigtig fatter det....) Fordi han har ondt i maven? I tænderne?

Og vigtigst af alt - hvordan kan jeg håndtere det? Skal jeg bare tage "kampen" med det samme, selvom jeg kan mærke at det ikke er i trods eller for at være på tværs at han gør det?
Kan jeg prøve at give ham en panodil når det "begynder"?

Min mand er bange for at han kan have slugt noget der sidder i vejen i tarmen, som generer hans afføring, hans humør og hans krop, men det virker også lidt meget at tage på skadestuen for at få en røntgenundersøgelse, fordi han opfører sig mærkeligt....

Håber du kan finde rede i det - og at du har nogle idéer?

Knus Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.