Vågne timer midt på natten

8. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Vågne timer midt på natten

Kære Helen

Vi har et spørgsmål mere vedrørende lillebror. Denne gang vedrørende hans søvn.

Lillebror sover efterhånden fint og for det meste i sin egen seng. Men, han kommer ind i dobbeltsengen til sin far (jeg ligger i stuen, fordi jeg ikke orker at rykke rundt midt om natten) et sted mellem kl. 23.30 og kl. 06.
Typisk midt på natten – omkring kl. 2-3. Han siger en høj lyd som signal til, at nogen kommer ind til ham (han står aldrig selv ud af sengen, og han kalder heller ikke som sådan på nogen af os).

Så bliver han båret ind til far, og her falder han typisk i søvn igen med det samme. Men en gang (nogle gange to) om ugen, er han så vågen, at han ikke kan falde i søvn igen. I nat var han eksempelvis vågen fra kl. 1 til 4. Til trods for at der er helt mørkt og intet sker. Hvis han græder, tegner far ham på ryggen. Men det hjælper ikke, om han ender som regel med at smågræde sig selv i søvn 2-3 nogle gange 4 timer efter, han er vågnet.

Har du et bud på, hvad det er, der sker, og hvad vi kan gøre anderledes?

Nogle nætter sover han uden en lyd fra kl. 19 til 06, og ...

Annonce

... så kommer han med ind (altså han siger den høje lyd og bliver båret ind) og sover måske en halv eller en hel time mere sammen med far.

Når vi putter ham om aftenen, sidder han i sin seng og får læst en bog, vi taler lidt om dagen, og bagefter bliver vi siddende hos ham og synger en sang eller to. Tidligere kunne vi godt gå fra ham, og så faldt han selv i søvn. Men fordi han er så relativt træt omkring kl. 19, bliver han ked af det, når vi går. Og da han falder i søvn på 5-10 minutter, bliver vi bare siddende, til han sover.

Er det vigtigt, at han igen lærer at falde i søvn selv? Eller kan vi skubbe det, til han får mere overskud og ro med den ”nye” hverdag i børnehaven?

Han er stadig relativt ny i børnehaven (han begyndte i september), og vi kan mærke, at han stadig er udfordret med de mange store børn. Han er også glad og modig og nysgerrig etc. Men det er en træt dreng, vi henter om eftermiddagen – og han bliver altid meget begejstret, når det går op for ham, at det er lørdag/søndag, og vi kan blive hjemme.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor