Min søns søvn og trivsel - både hjemme og i dagplejen

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Min søns søvn og trivsel - både hjemme og i dagplejen

Hej Helen.

Vores søn har gået i vuggestue fra 1. maj 2017 til og med 31. december 2017.

Den 2. januar 2018 startede han i dagpleje, da vi ikke følte, at der var mulighed for nærvær nok i vuggestuen. Det gik super godt i starten, og han faldt hurtigt til og sov til middag, legede og spiste.

Vores søn har nu i nogen tid (1 måneds tid) ikke ville sove i dagplejen. Til tider skriger han, kaster med sutter og vil bare ikke sove.

Vores dagplejer fortæller, at alle de midler, der virker på andre børn, ikke virker på ham, herunder at have hans egne dyner med, og at det virker som om, at han gerne vil vinde kampen om ikke at sove.

Når vi afleverer ham, græder han rigtig meget og er meget ulykkelig.

Herhjemme kan han nogle dage være svær at lægge, men han sover oftest til middag mellem 2-3 timer.

Det skal siges, at han siden december 2017 og frem til i mandags har ligget i vores seng, fordi han konstant var syg med astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse og også halsbetændelse (lige inden jul), så vi prioriterede søvn og at kunne høre ham - efter sygdom blev det hyggeligt at have ham sovende hos os.

I mandags begyndte vi så at lade ham sove i egen seng på eget værelse, og det bliver bedre og bedre, om end han ikke er meget for at slippe os, ...

Annonce

... da han bliver ked. Vi sidder hos ham, indtil han falder i søvn.

Han græder også om morgenen, når enten min mand eller jeg går (vi skiftes til at aflevere).

Vores januar har haft mange afbræk med sygdom, min mand, der køre til Aalborg, lægebesøg, arrangement i dagplejen, begravelse, kobberbryllup, men sådan har det været siden slutningen af september 2017 - særligt i f.h.t sygdom, da enten en af os eller alle 3 har været syge.

I vuggestuen græd han sjældent, når vi gik, men de havde også længe problemer med at få ham til at sove, selvom han sov hjemme og hos hans bedsteforældre, men det lykkedes til sidst, inden vi flyttede ham.

Han har lige været til tandlæge i mandags, og der sagde tandplejeren, at der var tænder på vej igen - han har vel 14-15 tænder allerede nu.

Er det alderen, der gør det? Eller er han utryg?

Hvor længe skal vi give ham i dagplejen i f.h.t søvn, og at han bliver ked af det, når vi afleverer?

Vi tror ikke, at han kæmper for ikke at sove, selvom han er meget viljestærk, men vi tror, at det handler om noget andet - måske forsinket tilvænning, da vi tror, at han har reageret sent på overgangen fra vuggestue til dagpleje - eller noget andet, men vi ved det ikke rigtig.

Håber du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
en fortvivlet S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39