Night terror - måske

19. februar 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Night terror - måske

Kære Helen

Endnu engang tak for hurtig svar og gode råd.

Denne gang handler det om lillebror, der har været syg en lille uges tid med feber og snue (som så mange andre). Desværre er han begyndt at skrige og græde og sparke og slå i "søvne" om natten, og nu vil jeg høre dig, hvad du tror, det skyldes?

Han har været syg i fire dage og er ved at have det lidt bedre. Men han er ikke rask endnu. Og de sidste tre nætter har han været exceptionelt ked af det om natten.

Det er som om, vi ikke kan nå ordentligt ind til ham, og han sparker og græder og slår, indtil han pludselig sidder op eller endda står på gulvet (hvis vi har taget ham med ned i stuen for ikke at vække storesøster) og rækker ud efter os. Så tager vi ham selvfølgelig op igen, men så begynder det bare forfra.

Der kommer ro på efter en times tid, og der er han så udkørt, at han falder i søvn i vores favn på vej i seng igen.

Hvad søren kan vi gøre? Eller hvad gør vi, der er forkert?

Til orientering er han ...

Annonce

... kommet tilbage i soveværelset, fordi vi syntes, han sov for uroligt til at sove hos storesøster. Det stressede os for meget i løbet af natten. Og vi lader ham også komme op til os, hvis han er ked af det. Der plejer han nemt at sove videre. Men det gør han ikke i de her tilfælde.

Er det mon night terror? Eller en reaktion på noget vi gør?

Vi plejer at skiftes til at putte og sove med ham, fordi man sover bedst inde ved storesøster. Men her imens han har været syg, har min mand taget ham nogle nætter i træk. Er det en dårlig ide? Eller er det en dårlig ide at skiftes?

Vi begyndte at skiftes, da vores datter var mindre og blev meget ked af, at det pludselig var far, der skulle putte, hvis jeg havde puttet flere dage i træk. Derfor passer det (i hvert fald hende bedst), at alle ved, hvem der putter. I dag er det mor, imorgen er det far. På den måde undgår vi en række konflikter.

Men er det bedre for lillebror, at det altid er den samme?

På forhånd mange tak.

Kærlig hilsen L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.