Rod i putning og søvn

12. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Rod i putning og søvn

Hej igen.

Vi har fået en dejlig lillesøster for 8 dage siden, som trives og både os forældre og den skønne storesøster er rigtig glade for hende, men det kræver noget tilvænning at gå fra 3 til 4.

Jeg er i tvivl, om vi kan gøre noget bedre for den store ift søvn, for det er altså noget skrøbeligt herhjemme... Vi har haft gode perioder, hvor hun er faldet i søvn selv, det er lidt op og ned. Det samme med at sove igennem på eget værelse - meget op og ned. Vi har ikke haft held til at holde fast i, at hun skal sove videre i sin egen seng, hvis hun først giver udtryk for, at hun gerne vil ind i vores seng om natten (vi har VIRKELIG prøvet, men hun bliver helt hysterisk ulykkelig og fortvivlet og har kæmpet lidt med bl.a. at trives i vuggestuen, så vi har prioriteret at hun fik sovet og fik nærhed, når hun efterspurgte det om natten - det går iøvrigt langt langt bedre med vuggestue nu!).

Kort fortalt:
Det går godt med:

1) at far er kommet på banen og putter hende ligeså "godt" som mig hver 2.aften.
2) Vi holder fast i, at hun skal falde i søvn på eget værelse - det kører også uden problemer.

Det der er udfordrende:

1) hun protesterer voldsomt hvis vi går ud, inden hun sover (mest ved mig, far kan bedre gå). Hun ved dog godt, vi går bagefter. Vi ender ofte med at sidde der, og nogle gange synge mange sange (far) eller holde i hånd (mig).

2) hun vågner i løbet af natten (alt ligefra kl 22 til at sove igennem på eget værelse dog typisk omkring kl 01). Vi har de sidste mdr været helt ok med at hente hende ind, for hun sover med det samme mellem os og vi sover generelt ganske fint sådan allesammen. Hun ligger mest sammen med mig, men triller også over til far. Hvis hun indimellem vågner med drømme eller vil morgenputte, så er det primært med mig - afviser ofte far ved nattegråd, men ELSKER ellers sin far i dagtimerne og de laver meget sammen.

3) mit egentlige spørgsmål/udfordring: nu er ...

Annonce

... lillesøster kommet til, og vores tanke var inden fødslen, at vi alle skulle sove sammen i soveværelset (lillesøster i en babynest i en sideseng med åben side, og storesøster i midten af far og mor, hvis hun kaldte i løbet af natten fra eget værelse. Da hun så blev født... Der er jo meget uro om amning osv de første dage, så der valgte vi, at lillesøster og mor sov på gæsteværelset, og den store kom ind til far, når hun kaldte. Den model kører stadig, selvom mælken er løbet til. Den store har ikke protesteret eller spurgt efter mig om natten, har bare puttet med far i vores seng. Er vågnet ca 1 time tidligere end normalt og vil gerne ind og sige godmorgen til os i gæsteværelset (hun vil generelt gerne kysse, kramme, se og holde den lille ofte og er "dygtig" til det).

Mine spørgsmål/tvivl er: tror du, at vores beslutning med at mor sover med den nye "rival" har negativ indflydelse på den store? Hun har mange fortvivlede øjeblikke de her dage i dagtimerne, men ikke om natten, dog sover hun generelt lidt for lidt/mindre. Hvad tror du, er den bedste løsning fremadrettet for begge piger? Fortsætte modellen lidt endnu og ikke risikere, at de vækker hinanden og sover endnu mindre (tror den store vil vågne af amning og ønske at putte med den lille, og det skal hun selvfølgelig IKKE), eller vil den store hurtigt lære lydene og sove fra det?

Vi vil gerne arbejde videre med at hun skal sove igennem på eget værelse, men tænker at det ikke skal være midt i alt det her nye, så vi synes egentligt, at den nuværende model var den mest skånsomme for den store med mindst forandring og mest søvn....

Hvornår kan vi arbejde videre med at øve at sove hele natten på eget værelse?

Også inden fødslen var vores store pige reflekteret, følsom, meget fremmelig i sit sprog og med en meget stærk vilje og mening, men samtidigt vildt charmerende, kærlig og omsorgsfuld.

Undskyld mailens længde....!

Venlig hilsen
følsom, træt og hormonel mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.