Mangler ro om natten

6. juni 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mangler ro om natten

Hej Helen,

Håber virkelig du kan hjælpe.

Min søn, som lige er blevet 5 mdr, har utrolig svært ved at finde ro om aftenen.
Kort om ham, han er født 14 efter termin (vægt knap 4300 og 56 lang) og har kunne holdet hovedet fra start og er som min Sundhedsplejske siger på mange måder 1-2 mdr længere fremme.

Han er min nr 2 og stik modsat min datter, som var/er mild og rolig. Han er en rigtig vildbasse som vil frem i livet. Han kryber og kæmper alt hvad han kan for at prøve at kravle, vender sig lystigt begge veje og bliver stædig når ikke mestre tingene, vil meget gerne "gå" med en voksen til at støtte sig og ser alt og alle, og griner og pludre på livet løs.

Han er alt i alt en skøn dreng med fart på, og jeg er yderst opmærksom på at skærme ham for at hjælpe ham med at få ro, nu når alt går så stærkt.

Han vejer 10 kg og er 73 lang nu, og har fået grød i en halvanden mdr som han spiser meget normale portioner af, måske lidt mindre end forventet. Jeg giver ham modermælk, men synes han er begyndt at afvise flasken ...

Annonce

... mere og mere. Om natten vil han dog gerne have modermælk.

Jeg putter ved 19-20 tiden og han spiser ved en 12 tiden og 3 tiden og står op kl 6, hvor han altid vågner med afføring i bleen og af gode grunde ikke er klar på at sove videre der fra. Men i løbet at natten kan han vågne 10 gange og være dybt ulykkelig. Troede først at det var fordi vi vækket hinanden (hans seng stod op af vores og den ene side var taget af) og valgte derfor at rykke ham på eget værelse, hvilke ikke han ændret noget, andet end nu skal jeg op af sengen. Han vil meget gerne svøbes, men synes ærlig talt han er for tung og vil ikke give ham dårlige vaner. Men er dog nødt til det hvis han er helt opløst i gråd.

Om dagen sover han 3 lure, men synes de bliver kortere og kortere og de er nu sammenlagt 2 timer over hele dagen (hvilke jeg ikke tænker er nok) og går og går og går med vognen for at hjælpe ham til længere lure.

Håber virkelig du kan hjælpe med nogle råd!

Hilsen moren til to😊

P.s han gylper utrolig meget, ved ikke om det er relevant.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder