SOS: Putning og søvn

8. marts 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

SOS: Putning og søvn

Hej Helen.

Så blev det min tur til at sende et brev angående putning. Vi har en skøn lille dreng på 26 måneder, som ikke kan finde ud af at falde i søvn af sig selv. Det har han eller kunnet i perioder, men ligenu kan det slet ikke lade sig gøre.

Det startede igen for ca 2 måneder siden, hvor han begyndte at blive bange for alt muligt, så når vi puttede ham blev han bange for hunden i vinduet, uglen, ræven osv. Vi har prøvet med at sige at vi passer på ham, og at der ikke er noget at være bange for. Hvis vi så gik, græd han næsten panisk, at det kunne mit moderhjerte ikke holde til.
Jeg endte med at tage en madras og ligge mig ved siden af hans seng inde på hans værelse. Det er sådan vi har gjort i flere perioder, og far og mor har nærmest ikke sovet sammen de sidste to år. Hvis jeg så meget som bevæger min lilletå, sætter han sig op og siger mor putte, eller bliver ked af det.

Min Kæreste har haft meget svært ved at sove for vores dreng, så vi har derfor ikke den mulighed bare at rykke ham ind i soveværelset. Vi har også haft et meget presset år 2016, da min kæreste har fået en svær depression, jeg selv har været syg i en kortere og derfor måtte droppe nogen studier, og er derved blevet ledig. Min kæreste har derfor brug for meget ro og har ikke meget energi til vores søn. Derfor tager jeg over og har ansvaret for stort set alt.

Vores hverdag har ikke nogen naturlig struktur, men vi har forsøgt at lave en, så godt som vi har kunnet.

Imellem 6.00-7.45 vågner vores dreng.
Imellem 11.30-12.15 falder han i søvn til middagslur, og sover imllem 1 ½ -2 timer, nogen ...

Annonce

... gange mindre.
Vores eftermiddag
15.30 bliver han hentet fra vuggestuen
16.15 slapper han af med ramasjang i ca. 20-30 minutter, nogen gange mere, hvis vi er helt udkørte, herefter leger vi, eller også hjælper han til med noget praktisk
17.30 spiser vi aftensmad
Herefter laver vi rolige aktiviteter.
19.00 – 19.30 Nattøj, tandbørstning, godnathistorie og tre sange i den samme rækkefølge.
20.15.sover han

Han vågner flere gange både om aftenen og om natten, 2 gange inden kl 23.00, hvor vi går i seng og så et par gange over natten, problemet er bare, at nu tager han også rigtig lang tid om at falde i søvn der, så kan jeg faktisk sidde og bruge hele min aften inde på hans værelse, hvor jeg skal forsøge at lade mig selv op.

De sidste par dage har vi forsøgt igen, at få ham til at falde i søvn, og den første dag tog det omkring tre timer, og det var der ingen som blev glade af, først havde far forsøgt, jeg kom hjem senere og prøvede så med at gå ind og ud af hans værelse og sige, at jeg nok skulle komme ind igen. Dagen efter orkede vi det kun i ti minutter, hvor han græd og græd, jeg havde ellers stillet mig foran han dør, så han kunne høre mig, og jeg kunne stille hovedet ind med det samme, selv når jeg var inde hos ham græd han videre.

Jeg må ærligt indrømme jeg er ved at være noget modløs, og jeg har svært ved at tro at det kan lykkedes, (især fordi vi altid har haft problemer med både søvn og putning), og så bliver det jo selvfølgelig også svært at få overbevidst ham om, at det kan han godt.

Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
en frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder