Brev:
SOS: Putning og søvn
8. marts 2017
Alder:
2 år, 2 mdr.
SOS: Putning og søvn
Hej Helen.
Så blev det min tur til at sende et brev angående putning. Vi har en skøn lille dreng på 26 måneder, som ikke kan finde ud af at falde i søvn af sig selv. Det har han eller kunnet i perioder, men ligenu kan det slet ikke lade sig gøre.
Det startede igen for ca 2 måneder siden, hvor han begyndte at blive bange for alt muligt, så når vi puttede ham blev han bange for hunden i vinduet, uglen, ræven osv. Vi har prøvet med at sige at vi passer på ham, og at der ikke er noget at være bange for. Hvis vi så gik, græd han næsten panisk, at det kunne mit moderhjerte ikke holde til.
Jeg endte med at tage en madras og ligge mig ved siden af hans seng inde på hans værelse. Det er sådan vi har gjort i flere perioder, og far og mor har nærmest ikke sovet sammen de sidste to år. Hvis jeg så meget som bevæger min lilletå, sætter han sig op og siger mor putte, eller bliver ked af det.
Min Kæreste har haft meget svært ved at sove for vores dreng, så vi har derfor ikke den mulighed bare at rykke ham ind i soveværelset. Vi har også haft et meget presset år 2016, da min kæreste har fået en svær depression, jeg selv har været syg i en kortere og derfor måtte droppe nogen studier, og er derved blevet ledig. Min kæreste har derfor brug for meget ro og har ikke meget energi til vores søn. Derfor tager jeg over og har ansvaret for stort set alt.
Vores hverdag har ikke nogen naturlig struktur, men vi har forsøgt at lave en, så godt som vi har kunnet.
Imellem 6.00-7.45 vågner vores dreng.
Imellem 11.30-12.15 falder han i søvn til middagslur, og sover imllem 1 ½ -2 timer, nogen gange mindre.
Vores eftermiddag
15.30 bliver han hentet fra vuggestuen
16.15 slapper han af med ramasjang i ca. 20-30 minutter, nogen gange mere, hvis vi er helt udkørte, herefter leger vi, eller også hjælper han til med noget praktisk
17.30 spiser vi aftensmad
Herefter laver vi rolige aktiviteter.
19.00 – 19.30 Nattøj, tandbørstning, godnathistorie og tre sange i den samme rækkefølge.
20.15.sover han
Han vågner flere gange både om aftenen og om natten, 2 gange inden kl 23.00, hvor vi går i seng og så et par gange over natten, problemet er bare, at nu tager han også rigtig lang tid om at falde i søvn der, så kan jeg faktisk sidde og bruge hele min aften inde på hans værelse, hvor jeg skal forsøge at lade mig selv op.
De sidste par dage har vi forsøgt igen, at få ham til at falde i søvn, og den første dag tog det omkring tre timer, og det var der ingen som blev glade af, først havde far forsøgt, jeg kom hjem senere og prøvede så med at gå ind og ud af hans værelse og sige, at jeg nok skulle komme ind igen. Dagen efter orkede vi det kun i ti minutter, hvor han græd og græd, jeg havde ellers stillet mig foran han dør, så han kunne høre mig, og jeg kunne stille hovedet ind med det samme, selv når jeg var inde hos ham græd han videre.
Jeg må ærligt indrømme jeg er ved at være noget modløs, og jeg har svært ved at tro at det kan lykkedes, (især fordi vi altid har haft problemer med både søvn og putning), og så bliver det jo selvfølgelig også svært at få overbevidst ham om, at det kan han godt.
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
en frustreret mor.