Vil pludselig ikke sove i sin egen seng

22. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Vil pludselig ikke sove i sin egen seng

Hej Helen.

Albert på 2 år og 3 mdr. har pludselig fået den "idé" at han IKKE vil sove i sin egen seng. Da han var 1,5 år var vi nødsaget til at flytte hans seng ind i vores soveværelse, da han græd så hjerteskærende og var bange på sit værelse. Han sover fortsat inde hos os, og det har gået fint indtil nu.

For at ridse tingene yderligere op, så startede Albert (efter at hans seng var kommet ind til os), at blive ked når vi gik. Vi forsøgte i flere timer, men han var dybt ulykkelig. Det eneste der hjalp ham på daværende tidspunkt var, at enten jeg eller far lå i vores egen seng til han faldt i søvn nede i sin tremmeseng. Så kunne vi liste ud.

Så spidsede tingene til, og det var ikke længere nok for Albert at en af os låne vores egen seng, mens han lå i sin egen. Nu skulle han op i vores seng og vi skulle ligge ved soden af ham til han sov. Det kunne tage halve og hele timer, og jeg havde MEGET svært ved at kapere det.

I juleferien tog jeg så en beslutning om, at alt dette måtte få en ende. Vi pillede den ene side af tremmesengen, så han nu selv kunne stå ud af sengen og/eller hoppe op. Jeg satte en lille sengehest på, og så begyndte jeg ellers at vænne ham til at skulle falde i søvn selv i sin seng efter godnathistorie. I starten syntes han at det var super sjovt at kunne stå op som det passede ham. Hver gang han stod op, så fulgte jeg ham i seng, sagde godnat og gik igen. Da han havde gjort det 36 gange (satte streger på et stykke papir), så fandt han hurtigt ud af, at det altså var nat og han skulle sove.

Det ...

Annonce

... kørte rigtig fint, og min kæreste og jeg havde pludselig mere tid til hianden om aftenen, fordi at en af os ikke længere skulle ligge hos Albert og vente på, at han skulle falde i søvn.

Vi var på weekend hos mine forældre, og skulle derfor overnatte hos dem. Da vi kommer hjem søndag og det bliver aften, så ville Albert pludselig ikke i seng. Han græd og græd og ville slet ikke være i sin egen seng. Han tiggede og bad om at komme op i vores seng, og det gav far ham til sidst lov til. Albert blev puttet, og far gik ud. Ingen ballade overhovedet og drengen faldt sødt i søvn.

Sådan har det været den sidste uge nu. Jeg har Albert hjemme i denne uge da dagplejemor har ferie, og så skal han jo sove til middag. Han plejer at sove til middag i sin egen seng, men det kunne jeg godt glemme i dag. Han græd og græd og var helt panikken i stemmen, mens han kalder "Moar, Moar". Jeg går ind til ham, og han vil bare op ad den seng. Han kommer over i min seng, og så vil han have at jeg skal ligge hos ham. Lige så snart at jeg gør tegn til at gå, så kan jeg se angsten malet i hans ansigt. Jeg ligger mig hos ham, og han falder i søvn. Jeg lister ud. En halv time senere står den bette mand i døren med tårerne løbene ned ad kinderne mens han grædende kalder på mig.

Jeg forsøger at putte mig med ham igen, men han kan/vil ikke sove mere.

Nu er mit spørgsmål så:
Hvad POKKER er der sket?

Jeg er meget nervøs for, at mønstret hvor en af os skal ligge hos ham er ved at gentage sig. Jeg er meget frustreret, og håber på nogle gode råd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder