Brev:
Rytme - søvn
6. september 2016
Alder:
2 mdr.
Rytme - søvn
Kære Helen.
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig!
Min lille søn er nu ca 10 uger og jeg har problemer med at få ham til at sove om dagen. Han sover om aftenen ca kl 21 hvor jeg ammer lidt ofte i timerne op til og så putter jeg ham i liften hvorefter han sover. Nogen gange falder han i søvn ved mit bryst andre gange ligger han og pludrer lidt inden han falder i søvn. Det er rigtig fint og noget jeg glæder mig over! Han sover derefter til ca. kl 7- 8 om morgenen med alt fra 2 amninger (omkring kl 4 og kl 6) til amninger hver ca. hver 2-3 time...
Når han så vågner ca kl 7 - 8 er han super glad og vil gerne snakke - han er bare så dejlig. Jeg er på dette tidspunkt ved at gøre min store pige klar til institutionen. Min søn bliver ammet og vi kører af sted til vuggestuen. Vi er hjemme igen ca. kl 8.45-9 og jeg tænker at min søn måske er klar til at sove igen. Enten falder han i søvn i autostolen eller også bliver han ammet igen og falder så i søvn ved brystet. Jeg putter ham i liften og ud i barnevognen hvor han så vågner efter kort tid.. jeg forsøger at vugge lidt, men det hjælper ikke rigtig, da han bare vågner igen når jeg stopper.. Jeg har forsøgt at svøbe inden jeg ammer, men det er ofte lidt for varmt og han virker til, at blive ret irriteret over det. Ved ikke, om jeg skal holde ham i svøbet (om han bare skal vende sig til det) eller om jeg skal acceptere at han ikke bryder sig om det.
Jeg har den sidste tid opgivet lidt hurtigt og det ender med, at jeg putter mig sammen med ham i min seng - og der duer bare ikke på sigt..
Det skal lige nævnes, at vi havde sommerferie da han blev født, så der var fuld gang i den fra start, da vi havde vores store pige hjemme i 3 uger. Ikke længe efter, havde vi gæster i hjemmet (som bor i udlandet - de var her ca 4 uger og her fik vi heller ikke kørt noget rutine ind i hverdagen. Samtidig har vores dreng været syg med forkølelse 4-5 gange siden han blev født - første gang da han var 14 gammel. Han sov i nogle af disse perioder med mig i min seng, da det var her jeg bedst kunne få ham til at sove. Han er lige nu ved at blive rask og jeg har nu aflyst alle aftaler i den kommende uge, da jeg virkelig er desperat for at få en god hverdag..
Min datter var så nem - jeg ammede hende og puttede hende i voksiposen og fra hun var 14 dage gammel sov hun bare 3-4 timer af gangen uden at vugge eller køre med barnevognen. Håber bare sådan, at min lille dreng også kan finde ro - for han virker til, at have behov for søvnen..
Jeg håber meget at du kan hjælpe.. hvordan tænker du, at en hverdag kan se ud for en dreng på ca 10-11 uger? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe det på vej? Det er også lidt svært at få det til at passe med at jeg skal aflevere og hente min store pige i vuggestue..
Eks fra i går:
Vågner kl 7.45 (sovet fra kl 20.30 med amning kl 4.30 og kl 6.30)
Falder i søvn i autostolen ca kl 9, hvorefter jeg prøver at putte ham i barnevognen. Han vågner efter 5 min. Jeg vugger/kører lidt frem og tilbage med barnevognen. Han falder i søvn, men vågner efter 1 min når jeg stopper. Efter ca 45 min. giver jeg op og tager ham med ind. Han ligger og leger lidt.
En time senere svøber jeg ham, ammer og putter ham. Han sover her ca 1 time - måske lidt mere. Vågner og er ked af det. Han smiler da han ser mig, så jeg tager ham med ind (selvom jeg synes at luren var for kort). Da jeg kommer ind med ham, er han faldet i søvn i liften. Han er stadig træt, men vågner når liften står stille. Jeg tager ham med ind i min seng, ammer igen og han sover her ca 1 1/2 time mere.
Herefter er han vågen ca en time inden han igen falder i søvn i autostolen (ca 5 min) efter at have hentet min datter. Han vågner da vi kommer hjem og sover faktisk ikke resten af dagen indtil aften.
Jeg føler, at jo mere han sover fra starten af dagen, des nemmere er det at få ham til at sove resten af dagen. Hvis han først har værer for meget vågen, kan jeg næsten ikke få ham til at sove..
Ps. Jeg kan ikke få ham til at bruge sut (min sundhedsplejerske mener, at det er fordi hans tungebånd er for stram, så jeg har en tid hos øre/næse/halslæge til kontrol. De vil dog kun klippe hvis han ikke spiser - og det gør han fint). Har ikke givet op endnu, for jeg tror, at det ville hjælpe en del.
Han bruger mit bryst til at falde til ro og falde i søvn ved og jeg er nogle gange bange for, at jeg kommer til at give ham for meget mad, da jeg prøver at amme ham hver gang han skal sove.. Har du nogle råd til det også?
Kærlig hilsen