Brev:
Problemer med søvn om dagen
14. juni 2016
Alder:
1 mdr.
Problemer med søvn om dagen
Kære Helen.
Jeg har en del problemer med at få min søn på 7 uger til at sove i løbet af dagen. Han er flaskebarn og er en sulten lille gut, som vil spise ca. hver anden time om dagen, men om natten spiser han ca. hver 3. time.
Vores da forløber typisk sådan, at vi står op kl 6 han får en flaske, bliver skiftet, får tøj på og kort tid efter er han enormt træt og falder ret nemt i søvn i og sover typisk 45 min i hans skråstol.
Kl 8 er han vågen igen og får igen en flaske. Herefter er han ofte lidt frisk og han godt overskue, at blive lagt på maven og/ eller hygget lidt med, man er slet ikke i tvivl om, når han bliver træt igen og er klar til at sove, men på det her tidspunkt er han enormt svær, at få til at sove og det lykkes som regl kun ved at jeg går rundt med ham i armene og vugger ham og med det samme, at jeg forsøger, at lægge ham fra mig, så vågner han med det samme og bliver meget ulykkelig indtil jeg har taget ham op igen.
Det har resulteret i, at jeg typisk går rundt med ham i armene resten af dagen for at han kan sove, men her sover han kun meget korte lure af gangen. Det er enkelte gange lykkes mig, at lægge mig på sofaen med ham på brystet, hvor han har sovet et par timer.
Når vi så når til aften, kan han godt være svær, at få til at sove, men når han er faldet i søvn typisk ca kl 21, sover han typisk 3 timer af gangen, hvor han så får en flaske ca. kl 12 og kl 3 og igen kl 6. Han sover i bedside crib ved siden af vores seng, og der er ingen problemer med at få an til at sove igen når han har spist.
Jeg har også forsøgt, at få ham til at sove i barnevognen, hvilket også kan lykkes, så længe vi går, men med det samme barnevognen står stille, vågner han med gråd og falder kun til ro, hvis vi går en længere tur. Det hjælper ikke at vugge med barnevognen.
Jeg har så svært ved at vurdere om det er alderen, og om jeg bare skal blive ved med at gå rundt med ham i armene og / eller forsøge at lægge mig med ham hver gang han skal sove.
Jeg vil jo gerne give ham alt den tryghed han har brug for, men nogen gange, kan det være svært, at have armene fri til, at jeg selv kan få noget at spise et bad og få vasket flasker osv. og begynder også, at kunne mærke det i min krop (nakke og skuldre) at jeg bærer rundt på ham hele dagen.
Håber du kan hjælpe med et godt råd :-)
Med venlig hilsen
Vitus mor :-)