Brev:
Nattesøvn - 12 dage gammel
13. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Nattesøvn - 12 dage gammel
Kære Helen
Lillesøster er efterhånden blevet 12 dage gammel.
Der er ingen egentlig rytme hos hende endnu og vi forsøger at følge hendes behov selvom det kan være svært med en storesøster på knap 3 år også som skal leges med, have aftensmad og i seng til tiden.
Selvom der ikke er nogen egentlig rytme i amning og søvn mm. så tegner der sig lidt et mønster af at vi putter til natten omkring kl. 20.30-21.30. Hun bliver ammet og puttet i sin lift i soveværelset. Jeg går i seng samtidig, da jeg ikke får så meget søvn. Derefter tager hun det længste stræk på natten, ca. 3-4 timer. Den sidste time er hun ret urolig og ligger og laver mange lyde. Jeg tager hende ikke op for at give mad før hun virker insisterende, altså når der kommer lidt gråd på lydene. Derefter bliver hun skiftet i mørke hvis hun har skidt og derefter lagt til bryst. Hun er begyndt at lægge i gennemsnit 20 min ved brystet der. Derefter lægger jeg hende over i liften igen. Så tager hun måske 2 timer og vågner igen. Derefter er resten af natten og morgenen noget rod.
Hun tager måske 40 min til 1 time og vågner så igen. Synes jo ikke hun skal have mælk igen allerede der men har svært ved at få hende videre i søvnen. Hun græder bare. Det er som regel ud på klokken 4.30-5.30 om morgenen. Vi er begyndt at give sut og det hjælper lidt men vi får stort set ingen søvn derfra. Hun vækker desværre også vores store pige der tidligt og hun kan ikke sove igen. Jeg synes lidt det er noget rod med nætterne. Jeg svøber hende forresten i hendes dyne både dag og nat når jeg forsøger at putte. Jeg har også forsøgt at amme liggende ud på morgenen men det bliver hun helt hysterisk over.
Hun er også rigtig svær at ligge om dagen, så får ikke så meget hvile.
Har du nogen gode råd til hvordan vores nætter bliver bedre og hvor længe kan jeg egentlig forvente at det er nat?
Hvornår kan jeg forvente, at vi kan få en rytme med lure om dagen mm.?
På forhånd tak for dine svar.