Nattesøvn - 12 dage gammel

13. juni 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nattesøvn - 12 dage gammel

Kære Helen

Lillesøster er efterhånden blevet 12 dage gammel.

Der er ingen egentlig rytme hos hende endnu og vi forsøger at følge hendes behov selvom det kan være svært med en storesøster på knap 3 år også som skal leges med, have aftensmad og i seng til tiden.

Selvom der ikke er nogen egentlig rytme i amning og søvn mm. så tegner der sig lidt et mønster af at vi putter til natten omkring kl. 20.30-21.30. Hun bliver ammet og puttet i sin lift i soveværelset. Jeg går i seng samtidig, da jeg ikke får så meget søvn. Derefter tager hun det længste stræk på natten, ca. 3-4 timer. Den sidste time er hun ret urolig og ligger og laver mange lyde. Jeg tager hende ikke op for at give mad før hun virker insisterende, altså når der kommer lidt gråd på lydene. Derefter bliver hun skiftet i mørke hvis hun har skidt og derefter lagt til bryst. Hun er begyndt at lægge i gennemsnit 20 min ved brystet der. Derefter lægger jeg hende over i liften igen. Så tager hun måske 2 timer ...

Annonce

... og vågner igen. Derefter er resten af natten og morgenen noget rod.

Hun tager måske 40 min til 1 time og vågner så igen. Synes jo ikke hun skal have mælk igen allerede der men har svært ved at få hende videre i søvnen. Hun græder bare. Det er som regel ud på klokken 4.30-5.30 om morgenen. Vi er begyndt at give sut og det hjælper lidt men vi får stort set ingen søvn derfra. Hun vækker desværre også vores store pige der tidligt og hun kan ikke sove igen. Jeg synes lidt det er noget rod med nætterne. Jeg svøber hende forresten i hendes dyne både dag og nat når jeg forsøger at putte. Jeg har også forsøgt at amme liggende ud på morgenen men det bliver hun helt hysterisk over.

Hun er også rigtig svær at ligge om dagen, så får ikke så meget hvile.

Har du nogen gode råd til hvordan vores nætter bliver bedre og hvor længe kan jeg egentlig forvente at det er nat?

Hvornår kan jeg forvente, at vi kan få en rytme med lure om dagen mm.?

På forhånd tak for dine svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.