Tvillinger 4,5 md - søvn, sut, mad om natten

24. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Tvillinger 4,5 md - søvn, sut, mad om natten

Hej Helen,

Jeg håber meget du kan komme med nogle gode råd til os.
Vi har tvillinger fra den 7. Sep 2015 ( født 36+5). Vi har haft en MEGET hård start med kolik og børn der græd stort set konstant (tæt på depression).
Det går meget bedre nu, men vi har nogle udfordringer.

Den ene, M, nægter at bruge sut. Hun gjorde ellers de første 1,5 md. Vi prøver hver dag og har mange forskellige. Men hun bliver stiktosset og skriger i vilden sky. Hun har et kæmpe sutte behov og sutter på hænder, ærmer, tøj, mstofbleer konstant. Det er unægtelig nemmere og kunne trøste/ købe lidt tid, hvis man kan bruge lidt sut. Især når man er tvilling og skal vente på den anden nogle gange.

Et andet problem i den forbindelse, er at hun om natten vil havd flaske 6-8 gange, fordi hun har det her suttebehov. Hun er ikke sulten, men vil sutte på flasken. Det er drøn hårdt og blive vækket så tit. Hun rumsterer og begynder og skrige hvis ikke hun får den. Hun spiser/sutter i 2-5 min, og sover så videre. Hvad kan jeg gøre?? Det er jo ved at blive en vane!

Jeg kan ikke overskue og skulle kæmpe med hende om natten, da jeg ikke kan sove om dagen. Det sover de for ...

Annonce

... dårligt til. Mange gange skal jeg ud og rykke i vognen hele tiden og, C sover tit meget korte lure på 30-60 min.

Hvordan vil du mene en dag skal se ud for dem?

Vi står ca op ved 8 tiden. De vågner mellem 7-8 normalt og har de sidste par uger kunne lægges i seng ved 19.30 tiden. Nogle gange sover de hurtigt, andre går der 1-1,5 time.
Vi er begyndt på grød for en uge siden, og de elsker det. Majsgrød med lidt sveskemos. Jeg laver vælling af den samme grød, bare tynd, til om aftenen.

Jeg giver ofte en tår af flasken om natten og tidlig morgen, da de er meget urolige.
Om dagen spiser de ca 150 ml. Og der går gerne mellem 2-3 timer mellem måltider. De bliver trætte efte 1,5 time - altid.

C er også holdt op med at bruge sut, men har ikke det samme store suttebehov. Hun laver bræklyde og ansigt, når vi prøver med sutten. Vi har i alle størrelser og former. Det gør ingen forskel.

De vil også kun bruge pigeon flasker. Ikke mam eller andet. Og måske er det derfor de ikke vil bruge sut. Pigeon's suttehoveder er jo meget anderledes end sutterne.

Jeg håber meget, du har nogle gode forslag og råd.

Med venlig hilsen
Rie og krymlerne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.