Brev:
Tvillinger 4,5 md - søvn, sut, mad om natten
24. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Tvillinger 4,5 md - søvn, sut, mad om natten
Hej Helen,
Jeg håber meget du kan komme med nogle gode råd til os.
Vi har tvillinger fra den 7. Sep 2015 ( født 36+5). Vi har haft en MEGET hård start med kolik og børn der græd stort set konstant (tæt på depression).
Det går meget bedre nu, men vi har nogle udfordringer.
Den ene, M, nægter at bruge sut. Hun gjorde ellers de første 1,5 md. Vi prøver hver dag og har mange forskellige. Men hun bliver stiktosset og skriger i vilden sky. Hun har et kæmpe sutte behov og sutter på hænder, ærmer, tøj, mstofbleer konstant. Det er unægtelig nemmere og kunne trøste/ købe lidt tid, hvis man kan bruge lidt sut. Især når man er tvilling og skal vente på den anden nogle gange.
Et andet problem i den forbindelse, er at hun om natten vil havd flaske 6-8 gange, fordi hun har det her suttebehov. Hun er ikke sulten, men vil sutte på flasken. Det er drøn hårdt og blive vækket så tit. Hun rumsterer og begynder og skrige hvis ikke hun får den. Hun spiser/sutter i 2-5 min, og sover så videre. Hvad kan jeg gøre?? Det er jo ved at blive en vane!
Jeg kan ikke overskue og skulle kæmpe med hende om natten, da jeg ikke kan sove om dagen. Det sover de for dårligt til. Mange gange skal jeg ud og rykke i vognen hele tiden og, C sover tit meget korte lure på 30-60 min.
Hvordan vil du mene en dag skal se ud for dem?
Vi står ca op ved 8 tiden. De vågner mellem 7-8 normalt og har de sidste par uger kunne lægges i seng ved 19.30 tiden. Nogle gange sover de hurtigt, andre går der 1-1,5 time.
Vi er begyndt på grød for en uge siden, og de elsker det. Majsgrød med lidt sveskemos. Jeg laver vælling af den samme grød, bare tynd, til om aftenen.
Jeg giver ofte en tår af flasken om natten og tidlig morgen, da de er meget urolige.
Om dagen spiser de ca 150 ml. Og der går gerne mellem 2-3 timer mellem måltider. De bliver trætte efte 1,5 time - altid.
C er også holdt op med at bruge sut, men har ikke det samme store suttebehov. Hun laver bræklyde og ansigt, når vi prøver med sutten. Vi har i alle størrelser og former. Det gør ingen forskel.
De vil også kun bruge pigeon flasker. Ikke mam eller andet. Og måske er det derfor de ikke vil bruge sut. Pigeon's suttehoveder er jo meget anderledes end sutterne.
Jeg håber meget, du har nogle gode forslag og råd.
Med venlig hilsen
Rie og krymlerne