Fortsættelse - Uro og søvnproblemer

21. september 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Fortsættelse - Uro og søvnproblemer

Kære Helen,

Mange tak for dit svar – Tak for dine råd. Et par af rådene virker rigtig fint, men vi sidder stadig fast på mange områder. Uha, det er svært. ;(

Overordnet har jeg utrolig svært ved at få Valdemar ind i en rytme, da hans soveintervaller, spisevaner er SÅ forskellige, samtidig er putning om aftenen stort set umuligt for os og vi aner ikke råd.

Lad os starte med aftenen. Det tager omkring 3 timer at putte ham/få ham til ro/give flaske (spænder fra 18.00-21.00 ca.), altså efter hans sidste eftermiddagslur (efter han er kommet op virker han faktisk stadig træt??). Det virker som om han gerne vil følge med i ALT omkring ham, men samtidig er han SÅ træt og ja, så lidt sulten også. Hvis jeg skærmer ham kan jeg se han er træt (øjnene ruller og er lidt små-røde). Han putter sig, men samtidig vil han se alt og ja, så græder han (meget).

Jeg kan slet ikke få en ordentlig rytme ind om aftenen og aner ikke hvordan jeg skal gribe det an. En typisk aften kan se således ud:
18.00 – rulle gardiner ned, så der bliver mørkt. Pusle, ren ble, nattøj, let vask af ansigt. Svøbe ind.

Herefter går jeg lidt rundt med ham for at få ham til at falde til ro og sætter mig i gyngestolen og vugger blidt. Herefter starter uroen (gråd, meget kropslig uro, forsøger at gemme hovedet helt væk, men vil også gerne se i rummene engang i mellem) jeg forsøger at tilbyde ham lidt mad – Oftes tager han kun en smule. Sådan fortsætter aftenen indtil kl.21.00 hvor han bliver så træt og sulten at han spiser en hel flaske og derefter falder i søvn i mine arme, hvorefter jeg ligger ham i hans seng (den står placeret i vores soveværelse). Jeg tilbyder ham selvfølgelig mad imellem tiden (18-21), men gråden overtager og han ønsker intet.

Vi forsøgte at gå en tur i barnevognen med ham i går aftes, men det ville han på ingen måde ikke – han græd, græd og græd. Det er ellers barnevognen, som virker bedst når vi skal ligge ham og han skal sove. Jeg kan desværre ikke ligge ham inde endnu.
Jeg er virkelig magteløs her og aner ikke hvad jeg skal stille ...

Annonce

... op.?!

Hvis jeg ignorer trætheden og inviterer til leg istedet, hvilket han tildels gerne vil, hører vi en pludren som er på vippen til træthed/ked af det/utilpashed/men også lidt ”det er da sjovt”. Det ender med, at han i sidste ende bliver så overtræt at det er endnu svære at få ham puttet – det er virkelig frustrerende!!

I forhold til dagstimerne, så vågner han omkring kl.06. – vi leger lidt og han pludre og får tilbudt en flaske omkring 07.30 – han græder, grundet sult og han får tilbudt, men spiser dog kun lidt. Jeg bliver nødt til at ligge ham i barnevognen så tidligt, altså vi går en tur omkring kl.8.00, så falder han i søvn og ja, så ved jeg ikke hvor længe han sover (typisk tager en 50 min - 1 time). Én ting jeg ved, er at han stadig ikke sover ret længe, så min strategi er at tilse ham hvert 15 min og rokke lidt med barnevognen, så jeg hjælper ham videre i søvnen – hvordan lyder det?. Jeg synes det er MEGET tidligt at ligge ham ud, men hvad er mit alternativ.??

Det skal lige siges at han vi går var på besøg hos min mormor og der blev der leget, hoppet og de snakker utrolig højt osv. Han sov dog i 3 timer (hvilket var en dejlig oplevelser), men da vi kom hjem og efter han tog sin sidste eftermiddagslur, var han så utrøstelig. Jeg tænker han blev oversstimuleret.??

THUMBS up til dit råd om at indføre bad til middag – det virker rigtig godt og han kan sommetider falde i søvn i sengen ovenpå mig. 

I forhold til sjatspiseriet, så prøver jeg at strække tiden i mellem måltiderne så lang tid jeg kan – så der kan godt gå mellem 4-4,5 time før han spiser – det virker længe, men det er vel ok?.

Hvor lang tid bør de kære små egentlig være oppe indtil de skal puttes igen 45 min – 1 time?? Jeg synes det er utrolig svært at vurderer hvordan det er tid til at blive puttet, hvis han fx er i leg og trives i den. Det er jo alene mit ansvar at "stoppe" legen og få ham puttet inden overtrætheden ankommer. ?

Jeg håber virkelig du kan hjælpe os mere på vej. Jeg var meget glad for dit svar sidst. Tak.

Kærligst
P.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder