Brev:
Døgnrytme, når man er 2 mdr.
1. september 2015
Alder:
2 mdr.
Døgnrytme, når man er 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg har stor glæde af din hjemmeside, men har lige et par konkrete spørgsmål ud fra min egen situation:-)
Jeg har en dejlig stor dreng på 2 måneder. Han vejede 4.390g. ved fødsel og vejer i dag 7.120g. (9 uger +1)
Han spiser rigtig godt og jeg ammer ham fuldt ud.
Han er kommet ind i en rytme, hvor han spiser 6 til 7 gange pr. døgn og trives med det. De sidste 4 uger har han taget minimum 300g. på pr. uge.
Lige nu er der ikke meget rytme i tidspunkter for mine amninger. Det er et meget godt mix af, at han efterspørger eller at jeg lægger ham til, fordi det er ved at være "længe" siden sidste amning eller at det passer ind i forhold til planer for dagen.
Den eneste faste rutine er, at jeg ammer ham mellem 22 og 24 og så efterspørger han kun 1 gang mellem 24-06.
Mit spørgsmål er følgende:
- hvornår kan jeg "bestemme" spisetiderne. Jeg vil meget gerne putte ham omkring kl.20, men det er ikke altid at det lige passer med en amning. Jeg tænker derfor, om jeg godt kan styrer tidspunkterne for amning sidst på eftermiddagen/aftenen, så det passer med rytmen for natten?
I dag er der heller ikke den store rytme i forhold til søvntiderne, men han sover rigtig godt og meget både om natten og dagen.
De sidste par uger har jeg ammet ham en gang i løbet af natten hvor vi sover videre og jeg ammer ham igen mellem 7-8.. Derefter falder han gerne i søvn i løbet af formiddagen efter han er blevet puslet og kommet i tøjet og sover mellem 1-2 timer. Det er ikke i forbindelse med en amning. Derefter får han en lang lur om middagen som gerne er i forbindelse med en amning hvor jeg putter ham i barnevognen og vi går en tur eller han sover inde. Han får også en lur om eftermiddagen og tidlig aften.
Jeg har læst at du anbefaler man ammer lige inden en lur og derved at man ammer 2 gange mellem hver lur - at toppen bliver taget på bryst nr. 2 lige inden en lur.
Mine spørgsmål er følgende:
- hvorfor skal han ammes inden en lur, hvis han har spist godt ca. 1-1½ time før og ikke spiser mere end 6-7 gange i døgnet?
- vil det ikke øge min mælkeproduktion, hvis han skal have af bryst nr. 2 inden en lur?
Generelt har jeg en super glad og tilfreds baby. Vores hverdag er rigtig god, men han får "lov" til at bestemme selv, hvornår han sover, for han er god til at falde i søvn og jeg ved han får den søvn han har behov for. I takt med at han bliver ældre, vil jeg meget gerne give ham faste rutiner med søvnen. Hvornår er det vigtigt at jeg begynder med det?
Jeg håber mit brev giver mening - det er lidt svært, når tankerne skal skrives ned:-)
Venlig hilsen
Trine