Døgnrytme, når man er 2 mdr.

1. september 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Døgnrytme, når man er 2 mdr.

Hej Helen.

Jeg har stor glæde af din hjemmeside, men har lige et par konkrete spørgsmål ud fra min egen situation:-)

Jeg har en dejlig stor dreng på 2 måneder. Han vejede 4.390g. ved fødsel og vejer i dag 7.120g. (9 uger +1)

Han spiser rigtig godt og jeg ammer ham fuldt ud.
Han er kommet ind i en rytme, hvor han spiser 6 til 7 gange pr. døgn og trives med det. De sidste 4 uger har han taget minimum 300g. på pr. uge.
Lige nu er der ikke meget rytme i tidspunkter for mine amninger. Det er et meget godt mix af, at han efterspørger eller at jeg lægger ham til, fordi det er ved at være "længe" siden sidste amning eller at det passer ind i forhold til planer for dagen.

Den eneste faste rutine er, at jeg ammer ham mellem 22 og 24 og så efterspørger han kun 1 gang mellem 24-06.

Mit spørgsmål er følgende:

- hvornår kan jeg "bestemme" spisetiderne. Jeg vil meget gerne putte ham omkring kl.20, men det er ikke altid at det lige passer med en amning. Jeg tænker derfor, om jeg godt kan styrer tidspunkterne for amning sidst på eftermiddagen/aftenen, så det passer med rytmen for natten?

I dag er der heller ikke den store rytme i forhold til søvntiderne, men han sover rigtig godt og meget både om natten og dagen.
De sidste par uger har jeg ammet ham en gang i løbet af natten ...

Annonce

... hvor vi sover videre og jeg ammer ham igen mellem 7-8.. Derefter falder han gerne i søvn i løbet af formiddagen efter han er blevet puslet og kommet i tøjet og sover mellem 1-2 timer. Det er ikke i forbindelse med en amning. Derefter får han en lang lur om middagen som gerne er i forbindelse med en amning hvor jeg putter ham i barnevognen og vi går en tur eller han sover inde. Han får også en lur om eftermiddagen og tidlig aften.

Jeg har læst at du anbefaler man ammer lige inden en lur og derved at man ammer 2 gange mellem hver lur - at toppen bliver taget på bryst nr. 2 lige inden en lur.

Mine spørgsmål er følgende:
- hvorfor skal han ammes inden en lur, hvis han har spist godt ca. 1-1½ time før og ikke spiser mere end 6-7 gange i døgnet?
- vil det ikke øge min mælkeproduktion, hvis han skal have af bryst nr. 2 inden en lur?

Generelt har jeg en super glad og tilfreds baby. Vores hverdag er rigtig god, men han får "lov" til at bestemme selv, hvornår han sover, for han er god til at falde i søvn og jeg ved han får den søvn han har behov for. I takt med at han bliver ældre, vil jeg meget gerne give ham faste rutiner med søvnen. Hvornår er det vigtigt at jeg begynder med det?

Jeg håber mit brev giver mening - det er lidt svært, når tankerne skal skrives ned:-)

Venlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!