12 mdr. - nu mere søvn

25. april 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

12 mdr. - nu mere søvn

Kære Helen

1000 tak for dine råd omkring søvn og spisevanerne hos min datter.
Jeg har prøvet at følge din plan, men den blev forskudt lidt, så den ser således ud, og derfor er jeg nu igen begyndt at tænke over Majas dagsrytme.

kl. 7 - 9: bryst (Hun vågner gerne flere gange for at få bryst for at sove videre)
kl. 9.-9.15 stå op
kl. 10: stor portion havregrød (kan ikke nå det før, da jeg også selv står op samme tid som Maja)
kl. 11.30-12: grød og frugt + lidt brød
kl. 12.15: putning (sover kl. 12.35)
Kl. 15: frokost (grøntsager + pasta evt. rester)
Kl. 17.15: bryst
kl. 17.30-18.15 lur
kl. 19.30 middagsmad (det samme som vi spiser, men laver altid børnevenligt mad)
kl. 21-21.30 aftengrød og frugt
kl. 22.45 putning med bryst (sover mellem kl. 23 og 23.30)

De sidste to uger er hun begyndt at sove 1½-2 timer til middag, næsten uden at vågne, og i dag sov hun 2½ time. Dette går jo ud over frokosten og hendes 2. lur, som hun tager lige efter at have fået bryst.

Jeg ved godt, at jeg skal prøve at stoppe med at give bryst om eftermiddagen, men Maja kommer hver dag kl. 17 og peger på mit bryst og siger ”bah”, så jeg har indtil nu ikke nænnet at stoppe (Desuden siger lægen, at hun ikke må få mælkeprodukter, før hun fylder 1 ...

Annonce

... år). Men de sidste par dage har jeg udskudt brystet til kl. 17.30, fordi hun har fået frokost senere, fordi hun nu sover længere, end hun plejer. Dette betyder så, at hun sover til ca kl. 18.30, som så går ud over middagsmaden, som vi så først indtager kl. 19.30. Derudover er hun blevet træt tidligere om aftenen (omkr. kl. 22), så hun må vel have behov for at sove?

Siden sidst har vi flyttet hendes seng hen ved siden af vores, og taget siden ned, så jeg nemt kan komme til hende om natten, når hun vågner. Hun ligger meget uroligt og triller rundt omkr. kl. 2, 4 og 6, hvor hun vågner lidt og piver, men hun falder til ro igen efter lidt tid. Ind imellem triller hun ned til mig, og sover gerne med hoved og overkrop på enten mig, pude eller dyne. Hun er nu også begyndt at gå selv, hvilket jeg regner med er hvorfor hun ligger så uroligt om natten?

Jeg har prøvet at vende og dreje tingene i mit hoved, for at få en bedre dagsrytme, der passer til hendes nye soverytme, men jeg kan altså ikke lige hitte ud af det. Skal hun begynde kun at have 1 lur, eller skal hun puttes tidligere, hvilket er lidt svær, eller hvad foreslår du?

Jeg håber du kan hjælpe mig endnu en gang med at lægge en dagsplan. Hun bliver 1 år d. 7. maj, men er født 41+6.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre