Brev:
12 mdr. - nu mere søvn
25. april 2015
Alder:
12 mdr.
12 mdr. - nu mere søvn
Kære Helen
1000 tak for dine råd omkring søvn og spisevanerne hos min datter.
Jeg har prøvet at følge din plan, men den blev forskudt lidt, så den ser således ud, og derfor er jeg nu igen begyndt at tænke over Majas dagsrytme.
kl. 7 - 9: bryst (Hun vågner gerne flere gange for at få bryst for at sove videre)
kl. 9.-9.15 stå op
kl. 10: stor portion havregrød (kan ikke nå det før, da jeg også selv står op samme tid som Maja)
kl. 11.30-12: grød og frugt + lidt brød
kl. 12.15: putning (sover kl. 12.35)
Kl. 15: frokost (grøntsager + pasta evt. rester)
Kl. 17.15: bryst
kl. 17.30-18.15 lur
kl. 19.30 middagsmad (det samme som vi spiser, men laver altid børnevenligt mad)
kl. 21-21.30 aftengrød og frugt
kl. 22.45 putning med bryst (sover mellem kl. 23 og 23.30)
De sidste to uger er hun begyndt at sove 1½-2 timer til middag, næsten uden at vågne, og i dag sov hun 2½ time. Dette går jo ud over frokosten og hendes 2. lur, som hun tager lige efter at have fået bryst.
Jeg ved godt, at jeg skal prøve at stoppe med at give bryst om eftermiddagen, men Maja kommer hver dag kl. 17 og peger på mit bryst og siger ”bah”, så jeg har indtil nu ikke nænnet at stoppe (Desuden siger lægen, at hun ikke må få mælkeprodukter, før hun fylder 1 år). Men de sidste par dage har jeg udskudt brystet til kl. 17.30, fordi hun har fået frokost senere, fordi hun nu sover længere, end hun plejer. Dette betyder så, at hun sover til ca kl. 18.30, som så går ud over middagsmaden, som vi så først indtager kl. 19.30. Derudover er hun blevet træt tidligere om aftenen (omkr. kl. 22), så hun må vel have behov for at sove?
Siden sidst har vi flyttet hendes seng hen ved siden af vores, og taget siden ned, så jeg nemt kan komme til hende om natten, når hun vågner. Hun ligger meget uroligt og triller rundt omkr. kl. 2, 4 og 6, hvor hun vågner lidt og piver, men hun falder til ro igen efter lidt tid. Ind imellem triller hun ned til mig, og sover gerne med hoved og overkrop på enten mig, pude eller dyne. Hun er nu også begyndt at gå selv, hvilket jeg regner med er hvorfor hun ligger så uroligt om natten?
Jeg har prøvet at vende og dreje tingene i mit hoved, for at få en bedre dagsrytme, der passer til hendes nye soverytme, men jeg kan altså ikke lige hitte ud af det. Skal hun begynde kun at have 1 lur, eller skal hun puttes tidligere, hvilket er lidt svær, eller hvad foreslår du?
Jeg håber du kan hjælpe mig endnu en gang med at lægge en dagsplan. Hun bliver 1 år d. 7. maj, men er født 41+6.