Brev:
Søvn - Korte lure om dagen
17. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Søvn - Korte lure om dagen
Kære Helen,
Jeg har en datter på 5 måneder, som vokser fint og er glad. Men for 3 uger siden begyndte hun at ændre vaner mht. afføring, søvn og mad. Jeg ammer hende nu ikke mere, stoppede for 2 uger siden, og giver hende flaske og én gang grød. Hun får mad hver 3. Til 4 time. (medmindre hun sover længere tid om natten) Nu sover hun meget bedre om natten (4-6 timer i stræk fra kl. 19 hvor hun bliver lagt til midnat, så får hun flaske og sover gerne til kl 6 igen, får flaske og sover små lure og derfra er vi helt stået op ved 9/10 tiden hvor hun så får endnu en flaske).
Vi lagde mærke til at hun brokkede sig ofte om dagen og var ”ugidelig” så begyndte vi at ligge hende til at sove, når vi så tegn på træthed. Min bekymring er, at hun om dagen sover lure hver time til 1,5 time på 40 min. Hun er glad, når hun vågner men efter et kvarter til en halv time virker hun sløv og vil kun underholdes eller blive båret rundt. Hvis hun ligger for sig selv brokker hun sig. Jeg prøver at holde hende vågen i 1,5 time af gangen, men længere kan jeg ikke strække det, ellers bliver hun umulig at ligge. Det vi gør er at vi ligger hende i sin seng, synger en sang, og holder hende i hånden og hun falder i søvn som regel efter 7 til 15 min. Hvis vi har holdt hende vågen længere tid, er hun overtræt, græder og vi kan kun tage hende op igen og få hende til at falde til ro og prøve senere.
Jeg ved ikke hvordan vi kan gøre så vi får glæde af hende længere tid af gangen og hun også kan sove længere tid ad gangen om dagen. Uanset om hun har været vågen i 2 timer er luren på 40 min, også hvis vi går ture, så er hun vågen efter 40 min. Om aftenen er der ingen problemer, og hun sover som regel 13 til 17 timer i døgnet. Det er en udfordring når vi ikke er hjemme, at jeg skal ligge hende til at sove hver time til halvanden, og synes også det lyder som meget ofte.
Håber det giver mening ☺
Tak
C.