Søvn - vil ikke sove i sin egen seng

19. marts 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Søvn - vil ikke sove i sin egen seng

Hej Helen

Først og fremmest tak for en rigtig god brevkasse, hvor jeg har høstet mange gode råd.

Jeg har en søn på snart 19 mdr. som hele sit liv har sovet rigtig godt.
Han sov allerede igennem da han var 3 mdr. For øjeblikket sover han som regel 1 1/2 -2 timer til middag og indtil for meget nylig har han sovet fra 19 - ca. 6.30 hver nat.

Vi har længe haft et putteritual som hedder lidt varm mælk hos mor/far, børste tænder, ind i seng, en sang hvorefter vi kysser godnat og mor/far forlader værelset. Han ligger tit og nusser, snakker og hygger lidt for sig selv før han falder endeligt i søvn. Han har også længe haft en sovebamse.

Den sidste uges tid har han dog været meget ked af det når vi lagde ham i seng. Når vi gør antræk til at forlade værelset og siger godnat græder han meget voldsomt og rækker ud efter os. Vi har forsøgt at gå ud og komme tilbage igen, sige godnat igen, men han er bundulykkelig. Vi har forsøgt at sidde med ham i sofaen, se lidt tv for at falde til ro igen, og vente på han måske var mere klar til ...

Annonce

... at blive lagt. Men lige så snart han ser sin seng, græder han. Det skal siges at han altid har været meget glad for at sove og lege i sin seng.

Løsningen har været at han blev puttet i vores seng, hvor en af os lå til han faldt i søvn. Vi har forsøgt en gang at ligge ham tilbage i hans egen seng, men her vågnede han op efter et stykke tid og blevet meget ked af det. Han har derfor indtaget pladsen sammen med enten mor/far de sidste par nætter i vores seng. Her sover han fint og fra kl. 19- 06.00 som han plejer.

Min bekymring er hvor længe denne løsning skal vare? Jeg kan sagtens se og forstå at han pt. har brug for at være tæt sammen med os og det gør vi naturligvis også gerne, men vi er bekymrede for om han vender tilbage til sin egen seng. Og hvornår?

Vi synes det er svært at finde ud af hvordan balancen skal være mellem at være der fysisk for ham når han skal sove, og hvornår man skal presse på med at han skal falde i søvn i sin egen seng igen.

Har du nogen gode råd, hvad dette angår?

Venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor