Brev:
Søvn - vil ikke sove i sin egen seng
19. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Søvn - vil ikke sove i sin egen seng
Hej Helen
Først og fremmest tak for en rigtig god brevkasse, hvor jeg har høstet mange gode råd.
Jeg har en søn på snart 19 mdr. som hele sit liv har sovet rigtig godt.
Han sov allerede igennem da han var 3 mdr. For øjeblikket sover han som regel 1 1/2 -2 timer til middag og indtil for meget nylig har han sovet fra 19 - ca. 6.30 hver nat.
Vi har længe haft et putteritual som hedder lidt varm mælk hos mor/far, børste tænder, ind i seng, en sang hvorefter vi kysser godnat og mor/far forlader værelset. Han ligger tit og nusser, snakker og hygger lidt for sig selv før han falder endeligt i søvn. Han har også længe haft en sovebamse.
Den sidste uges tid har han dog været meget ked af det når vi lagde ham i seng. Når vi gør antræk til at forlade værelset og siger godnat græder han meget voldsomt og rækker ud efter os. Vi har forsøgt at gå ud og komme tilbage igen, sige godnat igen, men han er bundulykkelig. Vi har forsøgt at sidde med ham i sofaen, se lidt tv for at falde til ro igen, og vente på han måske var mere klar til at blive lagt. Men lige så snart han ser sin seng, græder han. Det skal siges at han altid har været meget glad for at sove og lege i sin seng.
Løsningen har været at han blev puttet i vores seng, hvor en af os lå til han faldt i søvn. Vi har forsøgt en gang at ligge ham tilbage i hans egen seng, men her vågnede han op efter et stykke tid og blevet meget ked af det. Han har derfor indtaget pladsen sammen med enten mor/far de sidste par nætter i vores seng. Her sover han fint og fra kl. 19- 06.00 som han plejer.
Min bekymring er hvor længe denne løsning skal vare? Jeg kan sagtens se og forstå at han pt. har brug for at være tæt sammen med os og det gør vi naturligvis også gerne, men vi er bekymrede for om han vender tilbage til sin egen seng. Og hvornår?
Vi synes det er svært at finde ud af hvordan balancen skal være mellem at være der fysisk for ham når han skal sove, og hvornår man skal presse på med at han skal falde i søvn i sin egen seng igen.
Har du nogen gode råd, hvad dette angår?
Venlig hilsen
En bekymret mor