Brev:
3.5 måned og svært ved at sove
8. november 2013
Alder:
3 mdr.
3.5 måned og svært ved at sove
Hej Helen :)
Først tak for din brevkasse, som jeg syntes er fantastisk.
Jeg er mor til skønne Maya på tre en halv måned! Maya har fra dag et været en meget vågent, nysgerrig og meget tryghedssøgende pige. Det er kommet til udtryk ved, at hun skal virkelig følge med i alt og har haft svært ved at sove, og de første to måneder var hun meget ked af det. Det hjalp da hun fik lidt erstatning (får hun ikke mere) det var som om der var en sult som skulle stilles, og nu får hun kun bryst, der er ikke længere behov for ekstra. Det betød også, at jeg havde meget svært ved at lægge hende fra mig de første måneder.
Jeg er nu begyndt at putte hende efter ca en time (gjorde jeg langt fra de første to mdr.) og det virker faktisk rigtigt godt, så nu er vi gået fra ingen søvn til noget søvn - men men skal Maya sove, så skal hun hjælpes. Og den eneste måde hun vil sove på er hvis jeg står med liften og slynger den (fandt vi ud af ved et tilfælde). Ellers græder hun for til sidst at skrige lungerne ud, og så tog jeg hende selvfølgelig op!
Men nu har vi fundet ud af, at det med liften virker så hun ikke bliver så utrolig ked af det, men det er desværre ikke bare sådan, at hun så sover godt når hun sover - nej jeg skal derud når er er gået ca 7 min, 20 min, 40 min.. osv (hun vågner grædende) og alle gangene er det op med liften, og det kan tage alt fra 5-15 min, inden jeg kan ligge liften ned igen.. Så mine hænder og albuer er ved at være godt brugte. Det gør vi i ca to timer om formiddagen, så ca 1 time to gange mere om dagen, og sidst på eftermiddagen sover hun ofte en time på mig.
Jeg har prøvet at ligge mig ind i sengen med hende, men nej så tror hun vi skal feste og hygge os, og falder slet ikke i søvn, så det virker langt fra.
Hun har en putteklud med når hun skal sove, ingen sut (desværre, det skriver jeg om i en anden mail for hun virker i den grad til at have suttebehov men vil ikke tage den).
Om aftenen er det dog anderledes, der falder hun i søvn ved mit bryst omkring kl. 20-21 (gør hun også nogle gang om dagen, men det ændre ikke mønstret) og sover så 4-6 timer, så spiser hun og sover et par timer mere og spiser igen, og så sover hun ca en time af gangen til vi står op - og sådan har nætterne været fra dag et.
Mit putteritual om dagen er, at hun får tøj på, så spiser hun, bøvser og så putter jeg hende i liften. Om aftenen ligger jeg hende når jeg kan mærke hun sover godt og tungt. Falder hun i søvn mens jeg ammer putter jeg hende bare.
Min sundhedsplejerske har foreslået at jeg lader hende skrige - altså at jeg skal stå ved hende men lade hende græde/skrige, så hun kan finde ud af at hun kan sove på andre måder end at skulle vugges med liften. Men det er ikke et alternativ for mig, hun skal ikke skrige sig selv i søvn..
Nogle gange græder hun lidt inden hun overgiver sig til søvnen, men det er selvfølgelig ok, men jeg vil ikke lade hende skrige.
Nu er mit spørgsmål selvfølgelig om du har nogle godt råd til hvordan hun sover bedre om dagen, og uden brug af at liften skal op af barnevognen, og om du også har et råd til aftenputte, så vi kan putte hende og hun ikke skal falde i søvn ved mig?
Jeg venter spændt på dit svar.
Mange hilsner Karina :))